Home Αξίζει να δείτε Διατροφή και ψωρίαση
Διατροφή και ψωρίαση

Διατροφή και ψωρίαση

0

Η ψωρίαση είναι αυτοάνοση, κοινή και χρόνια δερματική πάθηση που επηρεάζει εξίσου άνδρες και γυναίκες κάθε ηλικίας και αφορά περίπου 1-3% του παγκόσμιου πληθυσμού. Συνήθως, παρουσιάζεται ως ερυθηματώδεις πλάκες που καλύπτονται από ασημί λέπια, τα οποία αποσπώνται από το δέρμα. Εμφανίζεται κυρίως στα γόνατα και τους αγκώνες, τα νύχια και το τριχωτό της κεφαλής, μπορεί όμως να εμφανιστεί οπουδήποτε στο σώμα και σε διάφορους τύπους. Σίγουρα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως μία απλή δερματοπάθεια, καθώς επηρεάζει κατά πολύ την ποιότητα ζωής και την υγεία των ασθενών, για αυτό κιόλας η ανάγκη για έγκαιρη πρόσβαση στον γιατρό είναι μεγάλη.

Περισσότερες πληροφορίες για την ψωρίαση βρείτε εδώ.

Δήμητρα Γλυνού, Κλινική διαιτολόγος- διατροφολόγος MSc Διατροφή, δημόσια υγεία και πολιτικές.
Δήμητρα Γλυνού, Κλινική διαιτολόγος- διατροφολόγος MSc Διατροφή, δημόσια υγεία και πολιτικές.

 

Η κλινική διαιτολόγος- διατροφολόγος, MSc διατροφή, δημόσια υγεία και πολιτικές, Δήμητρα Γλυνού, μίλησε στο All About Health για το πώς η διατροφή μπορεί να επηρεάσει του ασθενείς με ψωριασική νόσο. Μάθετε, λοιπόν, μέσα από τα λόγια της ειδικού ποια θρεπτικά συστατικά βοηθούν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της ψωρίασης, αν η μεσογειακή διατροφή είναι ιδανική και για αυτούς τους ασθενείς, αν η κατανάλωση γλουτένης και αλκοόλ επιτρέπεται και αν τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να λειτουργήσουν βοηθητικά στην εν λόγω νόσο.

 

 

 

H διατροφή επηρεάζει την ψωρίαση και αν ναι, με ποιον τρόπο;

Η ψωρίαση είναι μια κατάσταση όπου η σοβαρότητα της μπορεί να αλλάζει είτε από άνθρωπο σε άνθρωπο, είτε στο ίδιο άτομα σε διαφορετικές περιόδους. . Η ιατρική θεραπεία συχνά αποσκοπεί στη μείωση της παραγωγής κυττάρων του δέρματος προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι εκδηλώσεις ή η περιοδική επιδείνωση των συμπτωμάτων. Ορισμένες αλλαγές στον τρόπο ζωής μπορεί επίσης να σας βοηθήσουν.
Η έρευνα για την επίδραση των διατροφικών αλλαγών στην ψωρίαση δεν είναι καθοριστική, αλλά υπάρχουν όλο και περισσότερες ενδείξεις ότι ορισμένες επιλογές μπορεί να συμβάλλουν στη βελτίωση των συμπτωμάτων.
Η μείωση της γλουτένης, η εναλλαγή τροφών πλούσιων σε θερμίδες για επιλογές χαμηλών θερμίδων και η επιλογή αντιφλεγμονωδών τροφών, όπου είναι δυνατόν, θα μπορούσε να βελτιώσει τα συμπτώματα της ψωρίασης για μερικούς ανθρώπους.
Σε συνδυασμό με την ιατρική, η διατροφή μπορεί να είναι ισχυρός παίκτης στην καταπολέμηση της ψωρίασης

 

Ποια θρεπτικά συστατικά μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της ψωρίασης και σε ποια τρόφιμα μπορούμε να τα βρούμε;

Όταν ένα άτομο έχει μεταβολικό σύνδρομο, συμπεριλαμβανομένης της παχυσαρκίας, είναι πιθανό να εμφανίσει επίσης φλεγμονή. Αυτό μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα της ψωρίασης, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2014.
Τα ευρήματα που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Clinical Nutrition έδειξαν ότι μετά από μια δίαιτα ελεγχόμενη με θερμίδες που περιέχει επίσης ωμέγα-3 πολυακόρεστα λιπαρά οξέα μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των δεικτών φλεγμονής και μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα της ψωρίασης.

Παραδείγματα τροφίμων που μπορεί να έχουν αντιφλεγμονώδη δράση περιλαμβάνουν:

  • καλά λιπαρά οξέα, όπως το ελαιόλαδοΦρούτα και λαχανικά
  • φρούτα και λαχανικά
  • ξηροί καρποί και σπόροι
  • φασόλια
  • φυτικές ίνες

 

Μερικοί ερευνητές πιστεύουν ότι ορισμένα θρεπτικά συστατικά στα τρόφιμα έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Αυτό σημαίνει ότι μειώνουν το οξειδωτικό στρες και εμποδίζουν το σώμα να παράγει “ελεύθερες ρίζες”, ή αντιδραστικά είδη οξυγόνου.
Αυτές οι ελεύθερες ρίζες μπορεί να παίζουν ρόλο στη μείωση της φλεγμονής.
Παραδείγματα αντιοξειδωτικών περιλαμβάνουν τις βιταμίνες Α, Ε και Γ και μέταλλα  όπως σίδηρο, χαλκό, μαγγάνιο, ψευδάργυρο και σελήνιο.

Καλές πηγές μπορεί να είναι:

  • φρούτα και λαχανικάΞηροί καρποί
  • ξηροί καρποί και σπόροι
  • μπαχαρικά, όπως γαρύφαλλα, μέντα και κανέλα
  • βότανα, όπως ρίγανη, θυμάρι και φασκόμηλο

 

Ψωρίαση και μεσογειακή διατροφή

Η ψωρίαση είναι μια χρόνια φλεγμονώδης νόσος που επηρεάζει περίπου 6,7 εκατομμύρια ενήλικες στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις.
Μερικές μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι με ψωρίαση είναι πιο επιρρεπείς στην παχυσαρκία και το μεταβολικό σύνδρομο, ενώ ορισμένοι έχουν υποδείξει ότι η φλεγμονή μπορεί να είναι ο λόγος πίσω από αυτή τη σχέση.
Η διατροφή μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στις φλεγμονώδεις συνθήκες. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι προ-φλεγμονώδεις ενώσεις συμπεριλαμβανομένων των κορεσμένων λιπών μπορούν να επιδεινώσουν καταστάσεις όπως η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου και η ρευματοειδής αρθρίτιδα.

Η πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής.
Η πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής.

Η μεσογειακή διατροφή θεωρείται αντιφλεγμονώδης επειδή έχει συσχετιστεί με χαμηλότερη συχνότητα εμφάνισης χρόνιας φλεγμονώδους νόσου.
Η υψηλή περιεκτικότητά του σε μονοακόρεστα λίπη (που βρίσκονται στο ελαιόλαδο και σε άλλα φυτικά έλαια), τα υψηλά επίπεδα αντιοξειδωτικών και πολυφαινολών (που απαντώνται στα φρούτα και τα λαχανικά) και η υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες (από λαχανικά ή δημητριακά ολικής αλέσεως) τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες της δίαιτας.
Επίσης, μια μεσογειακή διατροφή περιορίζει την κατανάλωση γάλακτος και κρέατος, καθώς και περιορίζει τη χρήση αλκοόλ σε μέτριο επίπεδο.

 

Ψωρίαση και γλουτένη

Τα άτομα με ψωρίαση μπορεί να είναι πιο πιθανό να έχουν κοιλιοκάκη. Το σώμα ενός ατόμου με κοιλιοκάκη δεν είναι σε θέση να ανεχτεί τη γλουτένη, μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη.
Αν το άτομο καταναλώνει τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη, κινδυνεύουν να αναπτύξουν γαστρεντερικά συμπτώματα, κόπωση, αναιμία και πολλά άλλα συμπτώματα.
Σε μια μελέτη που περιελάμβανε 218 άτομα με ψωρίαση και 264 άτομα χωρίς ψωρίαση, το 4,1% των ασθενών με ψωρίαση είχαν κοιλιοκάκη, σε σύγκριση με μόνο το 1% των ασθενών χωρίς ψωρίαση. Τα πορίσματα δημοσιεύθηκαν το 2015.
Για τα άτομα με κοιλιοκάκη, η αποκοπή τροφών που περιέχουν γλουτένη – συμπεριλαμβανομένων πολλών ψημένων προϊόντων και άλλων προϊόντων που περιέχουν αλεύρι – μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της ψωρίασης καθώς και εκείνων της κοιλιοκάκης.
Τα τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγονται περιλαμβάνουν:

  • το σιτάρι και τα προϊόντα σιταριού, συμπεριλαμβανομένου του σιμιγδαλιού και πολλών ζυμαρικών
  • ζύμη ζυθοποιίας
  • ψωμιά και αρτοσκευάσματα
  • τα δημητριακά καλαμποκιού και άλλα σιτηρά
  • πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα
  • μερικές μπύρες
  • μερικά καλλυντικά

Με το αλκοόλ τι γίνεται;

Ενώ η άμεση αιτία της ψωρίασης δεν είναι γνωστή, η κατανάλωση αλκοόλ έχει επίδραση στην κατάσταση αυτή. Η αλκοόλκατανάλωση οινοπνεύματος σε ακόμη και μικρές ποσότητες μπορεί να αυξήσει τις βλαβερές και σοβαρές παρενέργειες ορισμένων φαρμάκων ψωρίασης, ειδικά σε έγκυες γυναίκες. Επίσης υπάρχει πιθανότητα να κάνει την ψωρίαση χειρότερη ή να προκαλέσει φλεγμονή.

 

 

Τα συμπληρώματα διατροφής βοηθούν;

Τα συμπληρώματα διατροφής μπορεί να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων ψωρίασης από το εσωτερικό. Το ιχθυέλαιο, η βιταμίνη D, ο το γάλα γαϊδούρας, η αλόη  έχουν αναφερθεί πως διευκολύνουν τα ήπια συμπτώματα της ψωρίασης, σύμφωνα με το Εθνικό Ίδρυμα Ψωρίασης. Οι βιταμίνες δεν υποκαθιστούν τις συμβατικές θεραπείες ψωρίασης, αλλά οι βιταμίνες Α, Ε, D και C μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των συμπτωμάτων και στην πρόληψη σοβαρών φλεγμονών. Φυσικά μην ξεχνάτε πως η πρόσληψη βιταμινών μέσω της  διατροφής είναι πιο αποτελεσματική από ότι σε μορφή συμπληρώματος.