Home Παιδί Η νέα εποχή στο παιχνίδι
Η νέα εποχή στο παιχνίδι

Η νέα εποχή στο παιχνίδι

0

Γράφει η Αφροδίτη Ντάικου

Το σύγχρονο παιχνίδι αλλάζει! Από την κα Monopoly μέχρι playmobil σε αναπηρικό αμαξίδιο.

Θυμάστε τα παιχνίδια που είχατε όταν ήσασταν παιδιά;

Εάν είχατε το ίδιο κουτί παιχνιδιών σήμερα, πιθανόν να φάνταζε λίγο – ή πολύ – «διαφορετικό».

Παρόλο που οι συνομιλίες γύρω από τα παιχνίδια απασχολούν γονείς, εκπαιδευτικούς και εταιρείες εδώ και χρόνια, βλέπουμε όλο και περισσότερες μεγάλες εταιρείες παιχνιδιών να αναβαθμίζουν τα κλασικά προϊόντα τους ώστε να είναι περισσότερο ποικιλόμορφα και φυσικά να απευθύνονται στην παγκόσμια αγορά.

Για παράδειγμα πάρτε τη Monopoly

Στο makeover του κλασικού παιχνιδιού, μια επιχειρηματίας αντικαθιστά τον γνωστό άνδρα της μονόπολης και οι παίκτες αγοράζουν καινοτόμες ιδέες από γυναίκες-όπως Wi-Fi-αντί για ιδιοκτησίες.

Ως τρόπος αντιμετώπισης του χάσματος στον πραγματικό κόσμο των αμοιβών μεταξύ ανδρών και γυναικών, οι γυναίκες ξεκινούν με περισσότερα χρήματα και συλλέγουν περισσότερα χρήματα από τους άνδρες όταν περνούν το “Go”.

 

Η Bo Peep μεταμορφώνεται

Αν έχετε δει το Toy Story, μάλλον θα θυμάστε την Bo Peep ως μια γλυκιά γυναίκα με ένα ροζ πουκάμισο.

Στο Toy Story 4 , η Bo Peep είναι μια ανεξάρτητη γυναίκα με έντονη και νέα ματιά στη ζωή.

Σε έναν πολύ μεγαλύτερο ρόλο από ό, τι σε προηγούμενες ταινίες, παίζει ένα “χαμένο παιχνίδι” που απορρίπτει την ιδέα ενός ιδιοκτήτη και αντ ‘αυτού βοηθάει άλλα παιχνίδια, χαράσσοντας το δικό της πεπρωμένο.

Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι ενώ ορισμένα προϊόντα επαναπροσδιορίζουν τους ρόλους των δύο φύλων, άλλα αντιμετωπίζουν την ποικιλομορφία των φύλων.

Τέρμα στα «αγορίστικα» και «κοριτσίστικα» παιχνίδια

Τον Σεπτέμβριο, η Mattel – ο κατασκευαστής της Barbie – κυκλοφόρησε μια νέα σειρά κούκλας ουδέτερου φύλου που ονομάζεται Creatable World.

Σε αντίθεση με την υπερ-θηλυκή Barbie ή τον υπερ-αρρενωπό Ken, οι κούκλες δεν αποδίδονται σε κανένα φύλο ειδικότερα και τα παιδιά μπορούν να επιλέξουν αν θα τα ντύσουν με μακριά μαλλιά, παντελόνια ή φούστες και ό, τι άλλο θέλουν δημιουργώντας χαρακτήρες.

Άλλες προσπάθειες που αντανακλούν την πολυμορφία

Παρόλο που η Mattel κυκλοφόρησε αρκετές Barbies με διαφορετικό εθνοτικό υπόβαθρο, η γραμμή 2015 της Fashionista εμπεριέχει μια ευρύτερη γκάμα αποχρώσεων δέρματος και μαλλιών.

Η εταιρεία επιμένοντας σε αυτή την προσπάθεια, συμπεριέλαβε διαφορετικούς τύπους σώματος, με καμπύλες, ψηλές και μικρές, λέγοντας στο περιοδικό Time ότι ήλπιζαν οι κούκλες να «αντικατοπτρίζουν πιο προσεκτικά τον κόσμο των νέων ιδιοκτητών τους».

Την ίδια χρονιά, η LEGO πραγματοποίησε κάποιες ακόμη προσπάθειες για την κοινότητα των ατόμων με αναπηρίες φέρνοντας στην αγορά έναν νέο χρήστη της αναπηρικής πολυθρόνας LEGO.

Η συλλογή κούκλας American Girl της Mattel έχει αναπαράγει την κοινότητα των ατόμων με αναπηρία τα τελευταία χρόνια, με κούκλες με πατερίτσες, κιτ διαβήτη και βοηθήματα ακοής.

Γιατί αυτά τα παιχνίδια είναι σημαντικά

Η Wendy Cukier, ακαδημαϊκή διευθύντρια  του Ινστιτούτου Διαφορετικότητας του Πανεπιστημίου Ryerson, δήλωσε ότι «όταν τα παιδιά μεγαλώνουν χωρίς παιχνίδια που να αντανακλούν και την εμπειρία τους, δεν αισθάνονται ότι ανήκουν» και πρόσθεσε:«Νομίζω ότι οι εταιρείες παιχνιδιών αναγνωρίζουν ότι οι γυναίκες και οι άλλες ομάδες είναι σημαντικές και ότι έχουν την ευθύνη να ενισχύσουν τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες και όχι τα στερεότυπα».

Η Cukier δήλωσε επίσης  ότι στόχος των εταιρειών  παιχνιδιών είναι φυσικά να κερδίζουν χρήματα και αναγνωρίζουν την αυξανόμενη αγοραστική δύναμη των μειονοτικών ομάδων.

“Γυναίκες και λοιποί κερδίζουν δύναμη, ανεβαίνουν σε ιεραρχίες, αναλαμβάνουν ηγετικούς ρόλους σε επιχειρήσεις και κερδίζουν περισσότερα χρήματα … είναι λογικό από οικονομική άποψη να απευθύνονται και σε αυτούς”

Αλλά επιτυγχάνουν αυτό που κηρύττουν;

Η Cukier δήλωσε ότι αξίζει τα παιδιά να «σκάψουν βαθύτερα στο ζήτημα της αυθεντικότητας» και να βεβαιωθούν ότι οι εταιρείες που αγοράζουν δεν χρησιμοποιούν απλώς τη διαφορετικότητα και την ένταξη για να βγάλουν λεφτά.

«Εάν οι εταιρείες προωθούν τις γυναίκες ως ήρωες σε εκστρατείες, αλλά δεν τους προωθούν ως ηγέτες στην επιχείρησή τους, υπάρχει κάποια ασάφεια».

Με αρχεία από το The Associated Press