Home Το πρωτοσέλιδο ΜΑΪΚ ΒΑΪΚΙΝΓΚ: Δημιουργώντας αναμνήσεις
ΜΑΪΚ  ΒΑΪΚΙΝΓΚ: Δημιουργώντας αναμνήσεις

ΜΑΪΚ ΒΑΪΚΙΝΓΚ: Δημιουργώντας αναμνήσεις

0

Γράφει η Αφροδίτη Ντάικου

 

Ο Μάικ Βάικιγνγκ, συγγραφέας του παγκόσμιου best seller “Το βιβλίο του HYGGE”, ο δανέζικος τρόπος να ζεις καλά, μοιράζεται  με το νέο του βιβλίο και την τέχνη της δημιουργίας αναμνήσεων. Το νέο του συγγραφικό έργο με τίτλο: “The Art of Making Memories” αναμένεται στις 15 Ιανουαρίου του 2020 να κυκλοφορήσει και στα ελληνικά.

Η λέξη «νοσταλγία» συνήθως έχει αρνητική χροιά.  Η λέξη εφευρέθηκε από έναν Ελβετό γιατρό για να περιγράψει τα συμπτώματα (κλάμα, άγχος, αϋπνία, κ.α.) από τα οποία υποφέρουν οι  στρατιώτες που αγωνίζονται μακριά από τους αγαπημένους τους. Παρόλο που δεν θεωρείται πλέον ασθένεια, θεωρείται συχνά ως ένα είδος αυτοκαταστροφικής τάσης φυγής.

Ο Meik Wiking διαφωνεί. Το 2018, ο ίδιος και η ομάδα του στο Ινστιτούτο Έρευνας Ευτυχίας διεξήγαγαν μια παγκόσμια μελέτη ευτυχισμένων αναμνήσεων που ονομάζεται «Happy Memory», η οποία αποτελεί τη βάση του νέου βιβλίου του: «The Art of Making Memories». Για τους ερευνητές η νοσταλγία είναι μια μορφή αυτο-φροντίδας, και οι αναμνήσεις μας είναι μια «δεξαμενή ευτυχίας».

 «Ταξιδεύοντας πίσω στην ευτυχισμένη εποχή, μπορούμε να αντισταθούμε στα αρνητικά συναισθήματα όπως το άγχος, η μοναξιά και η έλλειψη νοήματος». Ο  Mike Wiking αναφέρει ότι η έρευνά του δείχνει ότι η ύπαρξη μιας δεξαμενής ευτυχισμένων αναμνήσεων συσχετίζεται σημαντικά με τη τωρινή μας ευτυχία.

Σύμφωνα με τον Wiking, μπορούμε να ακολουθήσουμε τα εξής βήματα:

 Δώστε προσοχή

«Το πιο εύκολο και πιο φθηνό τέχνασμα είναι να δίνετε την προσοχή σας όταν αισθάνεστε ευτυχισμένοι». Μερικές φορές είμαστε τόσο απασχολημένοι απολαμβάνοντας μια καλή εμπειρία που ξεχνάμε πραγματικά να της δώσουμε την απαραίτητη προσοχή. «Η προσοχή είναι η ίδια η βάση για το πώς γεννιούνται οι αναμνήσεις», λέει και συνιστά να προσπαθήσουμε να αναπτύξουμε μια συνειδητοποίηση των εμπειριών που θα θέλαμε να κρατήσουμε : «Προσπαθήστε να πάρετε ένα ψυχικό στιγμιότυπο σχετικά με το τι συμβαίνει τώρα για να το μεταφέρετε μαζί σας».

Δημιουργήστε «επεισοδιακές» μνήμες που περιλαμβάνουν και τις πέντε αισθήσεις

Όταν χτίζουμε τις ψυχικές μας αναμνήσεις, ο Wiking λέει ότι πρέπει να «προσέξουμε όχι μόνο πώς φαίνονται αλλά και πώς ηχούν και μυρίζουν». Όλες οι μακροχρόνιες μνήμες είναι ίδιες. Η σημασιολογική μνήμη, εξηγεί, είναι η γνώση ότι το Παρίσι είναι η πρωτεύουσα της Γαλλίας. «Η επεισοδιακή μνήμη είναι η μνήμη σας για το ταξίδι σας στο Παρίσι». Δεν είναι απλώς ένα στιγμιότυπο του πύργου του Άιφελ, είναι η αίσθηση του χόρτου στα Champs de Mars, η μυρωδιά του τυριού που φέρατε για ένα πικ-νικ, η μυρωδιά του πετρελαίου στον αέρα. Η σημασιολογική μνήμη είναι χρήσιμη, αλλά όχι σταθερή αναφορά  στο οποίο μπορούμε πραγματικά να επιστρέψουμε. Οι επεισοδιακές μνήμες είναι πλουσιότερες και πιο ζωντανές και είναι αυτές που «μας επιτρέπουν να ταξιδεύουμε πίσω στο χρόνο και να ξαναζήσουμε ΕΚΕΙΝΗ τη στιγμή».

Κάντε κάτι νέο

Η επιλογή του «δοκιμασμένου»έχει τα πλεονεκτήματά του, αλλά η απομνημόνευση δεν είναι ένα από αυτά. Σύμφωνα με τον Wiking, «Έχουμε την τάση να θυμόμαστε την πρώτη εμπειρία πολύ καλύτερα από όσα έχουμε επαναλάβει ξανά και ξανά. Έτσι, η αναζήτηση νέων εμπειριών είναι ένας καλός τρόπος για να δημιουργήσετε ισχυρές αναμνήσεις». Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να επισκεφθούμε εξωτικές νέες τοποθεσίες ή να αναλάβουμε εντελώς νέες δραστηριότητες κάθε φορά που θέλουμε να δημιουργήσουμε μια ανάμνηση. Μπορείτε να επιτύχετε το ίδιο αποτέλεσμα απλά με το μαγείρεμα με ένα νέο συστατικό ή με τη γεύση ενός φαγητού που δεν έχετε ξαναδοκιμάσει.

Τι ενεργοποιεί τη μνήμη σας; Κατασκευάστε το περιβάλλον και ανατρέξτε στο ημερολόγιό σας.

«Η μνήμη σας λειτουργεί από την ένωση διαφορετικών αισθήσεων, βλέπετε κάτι, μυρίζετε κάτι, ακούτε κάτι … και αυτό σας θυμίζει κάποια πράγματα», λέει ο Wiking.  Προτείνει να δημιουργήσετε άγκυρες και μνήμες που ενεργοποιούν τη ζωή σας. Ένα παράδειγμα αυτού του τρόπου είναι να μετατρέψουμε τα καθημερινά αντικείμενα σε μνήμες. Ο ίδιος περίμενε μέχρι τη δημοσίευση του πρώτου του βιβλίου πριν αγοράσει την καρέκλα για την οποία εξοικονομούσε χρήματα. Κάθε  φορά που κάθεται σε αυτή του υπενθυμίζει και το προσωπικό του επίτευγμα.

Χρησιμοποιήστε το «συναίσθημα»
Θυμόμαστε όσα έχουν αγγίξει την ψυχή μας. Δεν είναι μόνο η ευτυχία που κάνει τα πράγματα αξέχαστα, αλλά όλα τα συναισθήματα. Σύμφωνα με τον Wiking μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτό το σημείο της ανθρώπινης ψυχολογίας κάνοντας πράγματα που είναι έξω από τη ζώνη άνεσής μας, έτσι ώστε να είναι πιο πιθανό η εμπειρία να μας μείνει αξέχαστη. Αν και οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν την τάση να αποφεύγουν τρομακτικές ή ενοχλητικές καταστάσεις, ο Wiking πιστεύει ότι η προετοιμασία των εμπειριών μας με μια μικρή δόση ταλαιπωρίας μπορεί να τις κάνει αξιομνημόνευτες. Σας φοβίζει η δημόσια ομιλία; Αναγκάζοντας τον εαυτό σας να το κάνει αποτελεί ουσιαστικά εγγύηση ότι θα θυμάστε την εμπειρία. Θέλετε κάποιον να θυμάται τι τους είπατε; Πείτε τα ανεβασμένοι στην κορυφή ενός τροχόσπιτου!

Να θυμάστε 

Αφού αποθηκευτούν, οι μνήμες δεν παραμένουν σε άριστη κατάσταση σε κάποιο αόρατο ντουλάπι του εγκεφάλου. Όπως τα φυσικά σουβενίρ, πρέπει κάθε τόσο να ξεσκονίζονται. Σύμφωνα με το Wiking, οι εμπειρίες αναβίωσης μπορούν να βοηθήσουν στην ανανέωση μιας μνήμης και να τη διαφυλάξουν από το ξεθώριασμα. «Η μνήμη είναι λίγο σαν μυς: όσο περισσότερο σκέφτεστε κάτι, τόσο πιο πιθανό είναι να το αποθηκεύσετε στη μακροπρόθεσμη μνήμη σας». Επομένως, μην ανησυχείτε για τη νοσταλγία, κάνετε μόνο εργασίες συντήρησης με ευχάριστες αναμνήσεις.

Δημιουργώντας και διατηρώντας μια τράπεζα ευτυχισμένων αναμνήσεων, μπορείτε να βεβαιωθείτε ότι είναι εκεί όταν τις χρειάζεστε.

Όταν είμαστε λυπημένοι, όταν αισθανόμαστε μοναξιά, όταν έχουμε μια αίσθηση έλλειψης νοήματος, είναι πιο πιθανό να ασχοληθούμε με τις αναμνήσεις μας. θυμηθείτε ένα πρώτο φιλί ή κάποιες συναρπαστικές διακοπές. Προσπαθήστε να θυμηθείτε πώς μύριζε,τι ακουγόταν και πώς νιώθατε. Θα νιώσετε καλύτερα και, όπως λέει ο Wiking,  μπορεί να σας βοηθήσει να θυμηθείτε « πώς να αναδημιουργήσετε κάτι που τώρα λείπει».