Home Επικαιρότητα Ν. Παπαγεωργίου: Απολογισμός εκπόνησης BSC
Ν. Παπαγεωργίου: Απολογισμός εκπόνησης BSC

Ν. Παπαγεωργίου: Απολογισμός εκπόνησης BSC

0

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΚΠΟΝΗΣΗΣ BSC (Κάρτας Εξισορροπημένων Επιδόσεων) 2018

Κλαίρη Χαριζάνη
Διοικητική Διευθύντρια,
Υπεύθυνη Έργου BSC

Balance = Εξισορρόπηση, Ισοστάθμιση, Ενοποίηση, Ολοκλήρωση
Score= Στρατηγικός χαρακτήρας, Μετρησιμότητα, Μακρόπνοη επιδίωξη
Card= Απεικόνιση, Διαφάνεια, Συστηματοποίηση, Απλούστευση, Δεσμευτικός χαρακτήρας

Η Balanced ScoreCard (BSC) είναι μία διεθνής μέθοδος συστήματος εξισορροπημένων επιδόσεων, ένα εργαλείο διοίκησης για τη μέτρηση και την παρακολούθηση των αποτελεσμάτων, το οποίο συμβάλλει στην υλοποίηση της στρατηγικής και στην αναβάθμιση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας στους κρίσιμους τομείς λειτουργίας του Νοσοκομείου.

Στο Νοσοκομείο μας η εφαρμογή ξεκίνησε το 2016, με την εθελοντική συμμετοχή 40 στελεχών από όλες τις υπηρεσίες, απόφοιτους μεταπτυχιακών σπουδών, οι οποίοι αρχικά εκπαιδεύτηκαν και στη συνέχεια σχεδίασαν και προσάρμοσαν τις 5 διαστάσεις στις ανάγκες του Νοσοκομείου.

Στη συνέχεια εφαρμόστηκε σε επίπεδο Διοίκησης από δεκαμελή διατμηματική ομάδα, η οποία όρισε για κάθε μία από τις διαστάσεις σειρά στρατηγικών ρεαλιστικών επιδιώξεων, με λεπτομερή καθορισμό δεικτών και περιγραφή υποστηρικτικών πρωτοβουλιών, προκειμένου να συνεισφέρουν στην επίτευξη των στόχων.

Οι 4 διαστάσεις μας οδηγούν στην απάντηση των 4 ερωτημάτων:
Ασθενείς/Πελάτες : Τι πρέπει να κάνουμε για να έχουμε ευχαριστημένους ασθενείς;
Εσωτερικές Διεργασίες: Τι πρέπει να κάνουμε, ώστε όλες οι υπηρεσίες μας να λειτουργούν αποτελεσματικά και αποδοτικά;
Μάθηση και Ανάπτυξη: Τι πρέπει να κάνουμε ώστε οι εργαζόμενοι να είναι ικανοποιημένοι; Εκπαιδεύονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα ώστε να λειτουργούν ως επαγγελματίες υγείας;
Χρηματοιοικονομικά: Έχουμε πετύχει τους στόχους μας σε οικονομική απόδοση; Έχουμε εξορθολογήσει τις δαπάνες μας;

Για το 2018, το 1ο έτος πιλοτικής εφαρμογής της BSC, έγινε καταγραφή και παρακολούθηση 27 στρατηγικών επιδιώξεων, για τη μέτρηση των οποίων χρησιμοποιήθηκαν κατάλληλοι δείκτες, τέθηκαν στόχοι, καταγράφηκαν και αναπτύχθηκαν οι πρωτοβουλίες που θα οδηγήσουν στην επίτευξη τους.
Τα αποτελέσματα της εφαρμογής της κάρτας για το 2018, είναι τα εξής: (ενδεικτική αναφορά σε 2 πρωτοβουλίες από κάθε διάσταση)

Διάσταση Πελάτες

Στρατηγική Επιδίωξη→ Αύξηση ικανοποίησης ασθενών: Ως δείκτης μέτρησης χρησιμοποιήθηκε το κλάσμα Αριθμός νοσηλευθέντων ασθενών με θετική αξιολόγηση/Σύνολο Συμπληρωμένων Ερωτηματολογίων. Ο στόχος που είχε τεθεί για το 2018 ήταν 90% , ενώ η αποτίμηση ήταν 88,19%. Οι πρωτοβουλίες που αναπτύχθηκαν για την επίτευξη του στόχου ήταν η υποκίνηση των ασθενών για συμπλήρωση του ερωτηματολογίου με το εξιτήριο και η επικαίροποίηση του ερωτηματολογίου ώστε να γίνει πιο φιλικό προς το χρήστη.
Στρατηγική Επιδίωξη →Δημιουργία νέων υπηρεσιών: Για τον συγκεκριμένο δείκτη τέθηκε ως στόχος ο αριθμός του νέου Ιατροτεχνολογικού Εξοπλισμού να φτάσει τα 80 μηχανήματα, έναντι 70 που ήταν το 2017. Το 2018 ο στόχος ξεπεράστηκε κατά πολύ, φτάνοντας τα 152 νέα μηχανήματα, καθώς αξιοποιήθηκαν κατά μέγιστο βαθμό οι πρωτοβουλίες που είχαν τεθεί και οι οποίες περιλάμβαναν αξιοποίηση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ και των δωρεών από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Διάσταση Εσωτερικές Διεργασίες

Στρατηγική Επιδίωξη → Ενίσχυση ασφαλείας ασθενών: Ως δείκτης μέτρησης χρησιμοποιήθηκε το κλάσμα Αριθμός πτώσεων ασθενών/ αριθμός νοσηλευθέντων. Ο στόχος που είχε τεθεί για το 2018 ήταν μείωση κατά 0,25% έναντι 0,28% του 2017, ο οποίος και επιτεύχθηκε. Οι πρωτοβουλίες που αναπτύχθηκαν για την μείωση του αριθμού των πτώσεων ήταν η αυστηρή τήρηση πρωτοκόλλων, η εκπαίδευση προσωπικού και η εφαρμογή κατάλληλων μέτρων για πρόληψη και προστασία.
Στρατηγική Επιδίωξη → Βελτίωση περιβαλλοντικής προστασίας: Ως δείκτης μέτρησης χρησιμοποιήθηκε το κλάσμα Ποσότητα μολυσματικών αποβλήτων/Σύνολο αποβλήτων. Ο στόχος για το 2018 ήταν μείωση των αποβλήτων κατά 30%, ο οποίος δεν επιτεύχθηκε, αντίθετα είχαμε αύξηση σε ποσοστό 32,5%, παρόλο που υλοποιήθηκαν οι πρωτοβουλίες οι οποίες περιλάμβαναν την εκπαίδευση του ιατρικού και παραϊατρικού προσωπικού στο σωστό διαχωρισμό αποβλήτων.

Διάσταση Μάθηση και Ανάπτυξη

Στρατηγική Επιδίωξη → Ενίσχυση Εκπαίδευσης και Εξειδίκευσης : Ως δείκτης μέτρησης χρησιμοποιήθηκε το κλάσμα Αριθμός Ωρών Διεξαγόμενης Εκπαίδευσης/Σύνολο Προσωπικού (εκτός ιατρών), με στόχο 7ώρες εκπαίδευση ανά εργαζόμενο και πρωτοβουλίες την ενίσχυση εσωτερικών εκπαιδεύσεων και τη σύνδεση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αποτίμηση και την ανάλυση των καταγεγραμμένων εκπαιδευτικών αναγκών για κάθε υπηρεσία. Το τελικό αποτέλεσμα έφτασε μόλις τις 2,5 ώρες ανά εργαζόμενο, το οποίο αναμένεται να αγγίξει τον τιθέμενο στόχο την επόμενη χρονιά, μέσω της επανασύστασης και στελέχωσης του Γραφείου Εκπαίδευσης της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας, που είναι και η πολυπληθέστερη όλων των Υπηρεσιών.
Στρατηγική Επιδίωξη →Βελτίωση ομαδικότητας : Ως δείκτης μέτρησης χρησιμοποιήθηκε το κλάσμα Αριθμός Ατόμων που μετέχουν σε ενεργές διατμηματικές ομάδες/Σύνολο προσωπικού, με στόχο 8% έναντι 4,33% που είχε τεθεί για το 2017. Για την επίτευξη του στόχου αναπτύχθηκαν πρωτοβουλίες που περιλάμβαναν δημιουργία διατμηματικών ομάδων, με ανανέωσή τους ανά 3ετία, εσωτερική επικοινωνία μέσω δικτύου Ιntranet και δημιουργία ομάδων εξω-υπηρεσιακών δραστηριοτήτων (τέχνες, πολιτισμός, αθλητισμός) .

Χρηματο-οικονομική Διάσταση

Στρατηγική Επιδίωξη → Αύξηση εσόδων : Ως δείκτης μέτρησης χρησιμοποιήθηκε το κλάσμα Έσοδα Ιατρικών Υπηρεσιών τρέχοντος έτους/Έσοδα προηγούμενου, με στόχο 5%, ο οποίος επιτεύχθηκε αγγίζοντας το 6% λόγω της αντίστοιχης αύξησης του αριθμού νοσηλευθέντων, με πρωτοβουλίες τη συστηματική διαπραγμάτευση κόστους αντιδραστηρίων και υλικών με τους προμηθευτές, την ανάπτυξη ερευνητικών πρωτοκόλλων και την ορθολογική χρήση εργαστηριακών εξετάσεων από το Ιατρικό Προσωπικό.
Στρατηγική Επιδίωξη → Έλεγχος δαπανών : Ως δείκτης μέτρησης χρησιμοποιήθηκε το κλάσμα Λειτουργικές δαπάνες/ Έσοδα, με στόχο 7% για το 2018. Ο στόχος επιτεύχθηκε φτάνοντας το 9%, με την ανάπτυξη των εξής πρωτοβουλιών: Δημιουργία κινήτρων για τήρηση κλειστών προϋπολογισμών, προσαρμογή ημερήσιων νοσηλίων ΚΕΝ, εφαρμογή ιατρικών-νοσηλευτικών-διαγνωστικών πρωτοκόλλων, εξοικονόμηση ενέργειας και συστηματική διαπραγμάτευση κόστους υλικών με προμηθευτές.

Στόχος της Διοίκησης για το 2019 αποτελεί η δημιουργία και εφαρμογή της Κάρτας Επιδόσεων ανά τμήμα, ώστε να δοθεί η ευκαιρία σε όλους τους εργαζόμενους να συμμετέχουν στην στρατηγική του τμήματος τους, να εντοπίσουν κρίσιμες περιοχές, να θέσουν προτεραιότητες, να σχεδιάσουν μέτρα βελτίωσης και να καθορίσουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Άλλωστε η μεγάλη αξία του συστήματος αυτού έγκειται, μεταξύ άλλων, στη χρησιμότητα του ως εργαλείο επικοινωνίας, μέσω του οποίου όλοι οι εργαζόμενοι γνωρίζουν, κατανοούν και συμμετέχουν στους κρίσιμους στρατηγικούς στόχους του Νοσοκομείου, μεταφράζοντας το όραμα και τη στρατηγική σε στόχους και μέτρα, μέσα από ένα σύνολο εξισορροπημένων προοπτικών.