Home Διατροφή Τα άγνωστα οφέλη της γλυκοπατάτας
Τα άγνωστα οφέλη της γλυκοπατάτας

Τα άγνωστα οφέλη της γλυκοπατάτας

0

Γλυκοπατάτες, πορτοκαλιές, λευκές και μωβ,σε όποιο χρώμα ή σχήμα κι αν τις βρούμε, είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα, αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες. Για να μην αναφέρουμε ότι παρέχουν μια σειρά από οφέλη για την υγεία και είναι εύκολο να τις προσθέσετε στη διατροφή σας καθώς είναι ιδιαίτερα θρεπτικές.

Ένα φλιτζάνι (200 γραμμάρια) ψητής γλυκοπατάτας με φλούδα παρέχει:

Θερμίδες: 180

Υδατάνθρακες: 41,4 γραμμάρια

Πρωτεΐνη: 4 γραμμάρια

Λιπαρά: 0,3 γραμμάρια

Ίνες: 6,6 γραμμάρια

Βιταμίνη Α: 769% ΣΗΠ

Βιταμίνη C: 65% του ΣΗΠ

Μαγγάνιο: το 50% του ΣΗΠ

Βιταμίνη Β6: 29% του ΣΗΠ

Κάλιο: 27% του ΣΗΠ

Παντοθενικό οξύ: 18% του ΣΗΠ

Χαλκό: 16% του ΣΗΠ

Νιασίνη: 15% του ΣΗΠ

Επιπλέον, οι γλυκοπατάτες – ειδικά οι πορτοκαλί και οι πορφυρές ποικιλίες – είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά που προστατεύουν το σώμα σας από τις ελεύθερες ρίζες. Οι βλάβες από τις ελεύθερες ρίζες έχουν συνδεθεί με χρόνιες ασθένειες όπως ο καρκίνος, οι καρδιακές παθήσεις και η γήρανση. Ως εκ τούτου, η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε αντιοξειδωτικά προστατεύουν την υγεία σας.

Προασπίζουν την υγεία του εντέρου

Οι φυτικές ίνες και τα αντιοξειδωτικά στις γλυκοπατάτες είναι ωφέλιμες για την υγεία του εντέρου.

Οι γλυκοπατάτες περιέχουν δύο τύπους ινών: διαλυτές και αδιάλυτες.

Το σώμα σας δεν μπορεί να αφομοιώσει κανέναν τύπο. Ως εκ τούτου, οι ίνες παραμένουν στο πεπτικό σας σύστημα και παρέχουν μια ποικιλία από οφέλη υγείας που σχετίζονται με το έντερο.

Ορισμένοι τύποι διαλυτών ινών – γνωστών ως ιξώδεις ίνες – απορροφούν νερό και μαλακώνουν το έντερό σας. Από την άλλη πλευρά, οι μη ιξώδεις, αδιάλυτες ίνες δεν απορροφούν νερό.

Ορισμένες διαλυτές και αδιάλυτες ίνες μπορούν επίσης να ζυμωθούν από τα βακτήρια στο παχύ σας έντερο, δημιουργώντας ενώσεις που ονομάζονται λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας που τροφοδοτούν τα κύτταρα της εντερικής σας επένδυσης και τα διατηρούν υγιή και ισχυρά.

Οι πλούσιες σε ίνες δίαιτες που περιέχουν 20-33 γραμμάρια ημερησίως έχουν συνδεθεί με χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου και πιο τακτικές κινήσεις του εντέρου.

Τα αντιοξειδωτικά στις γλυκοπατάτες μπορούν επίσης να παρέχουν οφέλη στο έντερο.

Μελέτες με δοκιμαστικούς σωλήνες έχουν βρει ότι τα αντιοξειδωτικά σε μοβ γλυκοπατάτες προάγουν την ανάπτυξη υγιών βακτηρίων του εντέρου, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων ειδών Bifidobacterium και Lactobacillus.

Μεγαλύτερες ποσότητες αυτών των τύπων βακτηριδίων εντός των εντέρων συνδέονται με την καλύτερη υγεία του εντέρου και με χαμηλότερο κίνδυνο καταστάσεων όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου και η λοιμώδης διάρροια.

 

Θεωρείται ότι έχουν  ιδιότητες καταπολέμησης του καρκίνου

Οι γλυκοπατάτες προσφέρουν διάφορα αντιοξειδωτικά, τα οποία μπορεί να βοηθήσουν στην προστασία από ορισμένα είδη καρκίνων.

Οι ανθοκυανίνες – μια ομάδα αντιοξειδωτικών που βρίσκονται σε μωβ γλυκές πατάτες – έχουν βρεθεί ότι επιβραδύνουν την ανάπτυξη ορισμένων τύπων καρκινικών κυττάρων σε μελέτες δοκιμαστικών σωλήνων, συμπεριλαμβανομένων αυτών της ουροδόχου κύστης, του παχέος εντέρου, του στομάχου και του μαστού.

Ομοίως, τα ποντίκια που έτρωγαν δίαιτες πλούσιες σε μωβ γλυκοπατάτες εμφάνισαν χαμηλότερα ποσοστά καρκίνου του παχέος εντέρου σε πρώιμο στάδιο- υποδηλώνοντας ότι οι ανθοκυάνες στις πατάτες μπορεί να έχουν προστατευτικό αποτέλεσμα.

Τα εκχυλίσματα από πορτοκαλί γλυκοπατάτες και φλούδες γλυκοπατάτας έχει επίσης βρεθεί ότι έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες σε μελέτες δοκιμαστικών σωλήνων.

Ωστόσο, μελέτες δεν έχουν ακόμη εξετάσει αυτές τις επιδράσεις στους ανθρώπους.

Βοηθούν την όραση

Οι γλυκοπατάτες είναι απίστευτα πλούσιες σε β-καροτένιο, το αντιοξειδωτικό που είναι υπεύθυνο για το λαμπερό πορτοκαλί χρώμα του λαχανικού.

Στην πραγματικότητα, ένα φλιτζάνι (200 γραμμάρια) ψημένης πορτοκαλί γλυκιάς πατάτας με φλούδα παρέχει περισσότερο από επτά φορές την ποσότητα βήτα-καροτίνης που χρειάζεται ο μέσος ενήλικας ανά ημέρα.

Το βήτα καροτένιο μετατρέπεται σε βιταμίνη Α στο σώμα σας και χρησιμοποιείται για τον σχηματισμό υποδοχέων ανίχνευσης φωτός στα μάτια σας.

Η ανεπαρκής βιταμίνη Α είναι θέμα ανησυχίας στις αναπτυσσόμενες χώρες και μπορεί να οδηγήσει σε ένα ειδικό είδος τύφλωσης. Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε β-καροτένιο, όπως οι πορτοκαλί γλυκοπατάτες, μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη αυτής της κατάστασης.

Και οι μωβ γλυκές πατάτες φαίνεται να έχουν οφέλη για την όραση.

Οι μελέτες με δοκιμαστικούς σωλήνες έχουν βρει ότι οι ανθοκυάνες που παρέχουν μπορούν να προστατεύσουν τα κύτταρα των ματιών από βλάβες, οι οποίες μπορεί να είναι σημαντικές για τη συνολική υγεία των ματιών.

Βοηθούν τη λειτουργία του εγκεφάλου

Η κατανάλωση μωβ γλυκών πατατών μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία του εγκεφάλου.

Μελέτες σε ζώα έχουν βρει ότι οι ανθοκυάνες στις  μωβ γλυκοπατάτες μπορούν να προστατεύσουν τον εγκέφαλο με τη μείωση της φλεγμονής και την πρόληψη της βλάβης από τις ελεύθερες ρίζες.

Η συμπλήρωση με πλούσιο σε ανθοκυανίνη εκχύλισμα γλυκοπατάτας έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει τη μάθηση και τη μνήμη σε ποντίκια, πιθανώς λόγω των αντιοξειδωτικών ιδιοτήτων του.

Οι δίαιτες που είναι πλούσιες σε φρούτα, λαχανικά και αντιοξειδωτικά σχετίζονται με 13% χαμηλότερο κίνδυνο πνευματικής εξασθένησης και άνοιας.

Οι γλυκοπατάτες είναι πολύ εύκολο να προστεθούν στη διατροφή σας. Μπορείτε να τις απολαύσετε με τη φλούδα ή χωρίς, να τις ψήσετε, να τις βράσετε, να τις τηγανίσετε, στον ατμό ή στην κατσαρόλα! Η φυσική τους γλυκύτητα ταιριάζει καλά με πολλά διαφορετικά καρυκεύματα οπότε μπορείτε να τις απολαύσετε το ίδιο σε πικάντικα ή γλυκά πιάτα.