1. Home
  2. Διατροφή
  3. Διαχείριση του διαβήτη τύπου 2 μέσω της διατροφής σας
Διαχείριση του διαβήτη τύπου 2 μέσω της διατροφής σας

Διαχείριση του διαβήτη τύπου 2 μέσω της διατροφής σας

0

Γράφει η Αφροδίτη Ντάικου

 

Οι διατροφικές αλλαγές είναι σημαντικές για τη διαχείριση του διαβήτη τύπου 2, αλλά δεν είναι αναγκαίο να αλλάζετε τα πάντα ταυτόχρονα.

Οι διατροφικές επιλογές και τα διατροφικά πρότυπα μπορούν να παίξουν μεγάλο ρόλο στη διαχείριση του διαβήτη τύπου 2. Δεν υπάρχει κάποια ιδανική διατροφή. Υπάρχουν γενικά διατροφικά μοτίβα που μπορεί να βοηθήσουν στη διατήρηση του σακχάρου στο αίμα ώστε να είναι πιο σταθερό.

Να θυμάστε ότι οι διατροφικές αλλαγές δεν είναι η μόνη προσέγγιση για τη διαχείριση του διαβήτη τύπου 2. Ο διαβήτης είναι μια σύνθετη χρόνια πάθηση. Μερικές φορές οι διατροφικές αλλαγές δεν είναι αρκετές.

 

Διατροφικές αλλαγές που μπορεί να βοηθήσουν με τον διαβήτη τύπου 2

Πολλοί διαπιστώνουν ότι οι αλλαγές στο τι και στο πώς τρώνε βοηθά στη διαχείριση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα τους.

Κάντε ό,τι καλύτερο μπορείτε για να τρώτε τακτικά και προσπαθήστε να μην παραλείπετε γεύματα. Τρώτε ποικιλία τροφών. Τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και πρωτεΐνες μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση του σακχάρου στο αίμα ώστε να είναι πιο σταθερό μετά το φαγητό.

Προσπαθήστε να περιορίσετε τα τρόφιμα και τα ποτά που περιέχουν μόνο ζάχαρη και όχι πολλά από τρόφιμα όπως χυμούς, σόδες και καραμέλες. Τέτοιου είδους τρόφιμα μπορούν να αυξήσουν γρήγορα το σάκχαρο στο αίμα.

Δεν είναι μόνο θέμα φαγητού. Η άσκηση, η διαχείριση του στρες, ο ύπνος και τα φάρμακα αποτελούν επίσης μέρος της διαχείρισης του διαβήτη τύπου 2. Δεν χρειάζεται να τα αλλάξετε όλα ταυτόχρονα. Σκεφτείτε τις τρέχουσες συνήθειές σας και αναλογιστείτε τι μπορείτε να βελτιώσετε.

 

Χρειάζεται να σταματήσετε να τρώτε ορισμένες τροφές για να διαχειριστείτε τον διαβήτη τύπου 2;

Η διαχείριση του διαβήτη τύπου 2 αφορά τα γενικά διατροφικά πρότυπα, αλλά μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή ή τη μείωση ορισμένων τροφών, αν είναι δυνατόν.

Εάν έχετε ακολουθήσει ποτέ μια δίαιτα όπου έπρεπε να αποφύγετε ορισμένα τρόφιμα ή ακόμα και πλήρεις ομάδες τροφίμων, θα ξέρετε πόσο σκληρή είναι. Όταν αισθάνεστε στερημένοι ή περιορισμένοι, μπορεί αυτά τα τρόφιμα να σας φαίνονται ακόμα πιο ελκυστικά.

Είναι επίσης σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι το φαγητό είναι μεγάλο μέρος του πολιτισμού και των γιορτών μας. Σκεφτείτε τα τρόφιμα που τρώτε αυτή τη στιγμή και σας φέρνουν χαρά καθώς είναι σημαντικά να τα κρατάτε στη διατροφή σας.

Καλό είναι να πάρετε ένα μετρητή γλυκόζης για να ελέγχετε το σάκχαρό σας στο σπίτι. Δοκιμάστε να κάνετε τεστ λίγο πριν φάτε και μία έως δύο ώρες μετά το φαγητό. Μπορεί να σας βοηθήσει να εξερευνήσετε πώς τα διαφορετικά τρόφιμα και γεύματα επηρεάζουν το σάκχαρό σας.

 

Μπορείτε να ελέγξετε τον διαβήτη τύπου 2 μόνο με δίαιτα;

Μερικές φορές, ο διαβήτης τύπου 2 μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο με διατροφικές αλλαγές. Άλλες φορές, θα χρειαστείτε κάτι παραπάνω από δίαιτα για τη θεραπεία σας.

Ο διαβήτης τύπου 2 είναι ένας συνδυασμός αντίστασης στην ινσουλίνη και παραγωγής ινσουλίνης. Μερικές φορές, έχετε ινσουλίνη αλλά το σώμα σας δεν μπορεί να τη χρησιμοποιήσει σωστά. Χρειάζεστε ινσουλίνη για να ρυθμίσετε την ποσότητα του σακχάρου στο αίμα σας. Όταν η ινσουλίνη δεν ρυθμίζεται σωστά, τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα αυξάνονται.

Τα τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες διασπώνται σε ζάχαρη όταν πέπτονται. Αυτό το σάκχαρο πηγαίνει στην κυκλοφορία του αίματός σας. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποφύγετε τους υδατάνθρακες. Παρέχουν σημαντικά θρεπτικά συστατικά και είναι η καλύτερη πηγή καυσίμου του εγκεφάλου σας.

 

Οι πηγές υδατανθράκων περιλαμβάνουν:

αμυλούχα τρόφιμα όπως ψωμί, ρύζι, ζυμαρικά, δημητριακά και άλλα δημητριακά
καρπούς
αμυλούχα λαχανικά όπως πατάτα, σκουός, καλαμπόκι και γλυκοπατάτες
γάλα, γιαούρτι και παγωτό
τρόφιμα με πρόσθετη ζάχαρη, για παράδειγμα αρτοσκευάσματα, καραμέλες, σοκολάτα και σόδα

Ορισμένοι μετρούν τους  υδατάνθρακες για τη διαχείριση του διαβήτη, υπολογίζουν δηλαδή πόσους υδατάνθρακες καταναλώνουν και προσπαθούν να παραμείνουν εντός μιας στοχευμένης ποσότητας.

Εάν έχετε διαγνωστεί πρόσφατα, πιθανότατα δεν θα χρειαστεί να μετρήσετε υδατάνθρακες. Αντίθετα, επιλέξτε υδατάνθρακες με περισσότερες ίνες. Προσθέστε πρωτεΐνες και υγιή λίπη στο γεύμα σας για να επιβραδύνετε πόσο γρήγορα αυξάνεται το σάκχαρο στο αίμα μετά το φαγητό.

Ο διαβήτης είναι μια χρόνια πάθηση και ο τρόπος που τον διαχειρίζεστε θα αλλάξει με την πάροδο του χρόνου. Ακόμα κι αν τα καταφέρνετε με τη διατροφή και την άσκηση για να ξεκινήσετε, μπορεί κάποια στιγμή να χρειαστείτε φάρμακα ή ινσουλίνη.

 

Τα άτομα με διαβήτη μπορούν να καταναλώνουν με μέτρο ποικιλία τροφίμων;

Το μέτρο είναι δύσκολο να οριστεί.  Υπάρχουν όμως τρόποι να συμπεριλάβετε τροφές που αγαπάτε και να διαχειρίζεστε το σάκχαρό σας.

Η κατανάλωση ορισμένων τροφών πρέπει να ενθαρρύνεται ενώ άλλα τρόφιμα να μειωθούν. Για παράδειγμα, το  κόκκινο κρέας, τα ζαχαρούχα ποτά και τα επεξεργασμένα δημητριακά θα πρέπει να αποφεύγονται, ενώ τα λαχανικά, τα όσπρια και τα δημητριακά ολικής αλέσεως θα πρέπει να προτιμώνται.

Το διατροφικό μοτίβο για τη διαχείριση του διαβήτη θα πρέπει να παρέχει αρκετό φαγητό, ποικιλία και ικανοποίηση. Εάν τρώτε με τρόπο που ελέγχει το σάκχαρο στο αίμα, αλλά δεν τρώτε αρκετά, τότε δεν είναι βιώσιμο.

 

Η διαχείριση του διαβήτη τύπου 2

Μια δίαιτα πλούσια σε φυτικές ίνες μπορεί να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τη χοληστερόλη και μπορεί να επιβραδύνει πόσο γρήγορα αυξάνεται το σάκχαρό σας μετά από ένα γεύμα.

Οι πηγές φυτικών ινών περιλαμβάνουν:

δημητριακά ολικής αλέσεως, για παράδειγμα βρώμη, καστανό ρύζι, ψωμί ολικής αλέσεως και κριθάρι
ξηροί καρποί και σπόροι, πχ. αμύγδαλα, πεκάν, σπόροι κολοκύθας, αλεσμένος λιναρόσπορος και chia
φασόλια και φακές, ρεβίθια
λαχανικά, συμπεριλαμβανομένων των πράσινων φασολιών, τα μπιζέλια, το μπρόκολο, η γλυκοπατάτα και τα παντζάρια
φρούτα, όπως μήλα, αχλάδια, μούρα, αβοκάντο και ακτινίδιο
Όταν καταναλώνετε πρωτεΐνη με ένα γεύμα ή ένα σνακ, μπορεί να σας βοηθήσει να αισθάνεστε χορτάτοι για περισσότερο. Η πρωτεΐνη επιβραδύνει επίσης το πόσο γρήγορα αυξάνεται το σάκχαρο στο αίμα σας μετά από ένα γεύμα.

Οι πηγές πρωτεΐνης περιλαμβάνουν:

κρέας, κοτόπουλο, γαλοπούλα, ψάρι και θαλασσινά
αυγά
γαλακτοκομικά προϊόντα όπως γάλα, γιαούρτι και τυρί
ξηρούς καρπούς, σπόρους και βούτυρο ξηρών καρπών
φασόλια και φακές
προϊόντα σόγιας όπως το τόφου, το τέμπε και το ρόφημα σόγιας

Ακολουθούν ορισμένες άλλες γενικές συμβουλές για τη διαχείριση του διαβήτη τύπου 2:

τρώτε γεύματα σε τακτά χρονικά διαστήματα

προσθέστε ένα σνακ εάν τα χρονικά διαστήματα για τα γεύματά σας ξεπερνούν τις 6 ώρες

προσπαθήστε να μην παραλείπετε γεύματα

τρώτε αργά και απολαύστε τα γεύματά σας

συμπεριλάβετε μια πηγή πρωτεΐνης με τα γεύματα και τα σνακ σας

προσθέστε περισσότερες πηγές φυτικών ινών στη διατροφή σας

προσθέστε υγιή λίπη όπως ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς, σπόρους, αβοκάντο και ψάρι

ελέγχετε το σάκχαρό σας στο σπίτι για να παρακολουθήσετε τις διακυμάνσεις

κρατήστε επαφή με τον γιατρό σας


 

Διαβάστε και ψηφιακά την έντυπη έκδοση "ΠΕΡΙ ΥΓΕΙΑΣ σήμερα"

Κυκλοφορεί σε πάνω από 2.000 σημεία πανελλαδικά