1. Home
  2. Διατροφή
  3. Μύθοι και αλήθειες για τα προϊόντα με χαμηλά λιπαρά και λίγες θερμίδες
Μύθοι και αλήθειες για τα προϊόντα με χαμηλά λιπαρά και λίγες θερμίδες

Μύθοι και αλήθειες για τα προϊόντα με χαμηλά λιπαρά και λίγες θερμίδες

0

Δύο στα 10 προϊόντα που βρίσκει κανείς στα ράφια των σούπερ μάρκετ φέρουν την
ένδειξη “light”.

Το παράδοξο, όμως, είναι ότι ενώ τα λάιτ προϊόντα έχουν πλημμυρίσει τα καταστήματα τροφίμων, εντούτοις η επιδημιολογία της παχυσαρκίας δείχνει ότι, ως λαός, παραμένουμε τετράπαχοι.

Το βασικό λάθος που κάνουμε είναι ότι θεωρούμε τα λάιτ προϊόντα «άνευ θερμίδων» και αυτό έχει ως συνέπεια να τσακίζουμε τεράστιες ποσότητες λάιτ τυριών ή αλλαντικών και να κατεβάζουμε
απίστευτα πολλά λίτρα αναψυκτικών με «μία θερμίδα».

Οι διατροφολόγοι επισημαίνουν ότι φυσιολογικές ποσότητες προϊόντων λάιτ, σε συνδυασμό με τακτική άσκηση, μπορούν να μας βοηθήσουν να χάσουμε βάρος χωρίς να καταστρέψουμε την
υγεία μας. Και μας αποκαλύπτουν, ακολούθως, όλη την αλήθεια για τα πιο διαδεδομένα «λάιτ προϊόντα»…

Γάλα και γιαούρτι

Είναι τα πιο αξιόπιστα από τα προϊόντα λάιτ, καθώς σε σύγκριση με τα πλήρη παρέχουν σαφώς λιγότερες θερμίδες και είναι ιδανικά για γρήγορη απώλεια βάρους χωρίς να επισυμβούν βλάβες στον οργανισμό. Υπάρχουν, βεβαίως, και τα γιαούρτια με χυμό φρούτων ή ολόκληρα κομμάτια φρούτων, δημητριακά ή σοκολάτα. Φαίνονται- και πράγματι είναι- υγιεινά, ωστόσο δεν είναι ελεύθερα θερμίδων. Γι’αυτό, με μέτρο…

Τυριά. Κίτρινα λάιτ ή λευκά;

Πράγματι, τα λάιτ κίτρινα τυριά έχουν 15% έως 20% λιγότερα λιπαρά σε σύγκριση με τα πλήρη κίτρινα, σε καμία περίπτωση όμως δεν είναι απαλλαγμένα από θερμίδες. Είναι ιδανικά για να ρίξουμε τη χοληστερίνη μας, όχι όμως και για θεαματική απώλεια βάρους. Αυτό, ίσως, που δεν γνωρίζει ο κόσμος είναι ότι υπάρχουν και άσπρα τυριά τα οποία έχουν λιγότερα λιπαρά και λιγότερες θερμίδες ακόμη και από τα κίτρινα λάιτ. Για παράδειγμα, το ανθότυρο ή η μυζήθρα που έχουν μόλις 9% έως 13% λιπαρά και πραγματικά ελάχιστες θερμίδες (περίπου 160 ανά 100 γραμμάρια).

Κρέμα γάλακτος

Οι λάιτ κρέμες γάλακτος είναι σαφέστατα πιο ελαφρές σε λιπαρά (περίπου 30% πιο ελαφρές), ωστόσο και πάλι τα οφέλη έχουν να κάνουν περισσότερο με τις τιμές της χοληστερίνης σας παρά με το βάρος που επιθυμείτε να χάσετε.

Μαγιονέζα λάιτ

Εάν αγαπάτε τη μαγιονέζα και θέλετε να απαλλαγείτε από περιττά κιλά, εμπιστευθείτε με κλειστά μάτια τη λάιτ μαγιονέζα. Περιέχει μόνο 50 θερμίδες και 5% λιπαρά ανά 100 γραμμάρια, περίπου τα μισά δηλαδή από την πλήρη μαγιονέζα (100 θερμίδες, 11% λιπαρά ανά 100 γραμμάρια).

Παγωτά

Αν νομίζατε ότι 10 παγωτά λάιτ ισοδυναμούν με ένα κανονικό, τότε το σίγουρο είναι ότι όχι μόνο δεν αδυνατίσατε, αλλά, αντίθετα, πήρατε κιλά. Χονδρικά, ένα παγωτόμπλήρες λιπαρών και θερμίδων αντιστοιχεί μόλις σε…ενάμισι παγωτό 0%. Υπολογίστεν ότι 100 γραμμάρια λάιτ παγωτού μεταφράζονται σε περίπου 220 θερμίδες και 13% λιπαρά, ενώ το κανονικό παγωτό σας δίνει 320 θερμίδες και 21% λιπαρά.

Αλλαντικά

Ενώ πράγματι τα επεξεργασμένα κρέατα τύπου λάιτ είναι ελαφρά σε θερμίδες και
λιπαρά, εντούτοις μπορεί να κρύβουν κινδύνους για την υγεία εάν επιλέξουμε να
τρεφόμαστε μόνο με τέτοια. Θερμιδικά θα σας ικανοποιήσουν, αφού οι θερμίδες τους
δεν είναι περισσότερες από 170 ανά 100 γραμμάρια και τα λιπαρά τους δεν
υπερβαίνουν το 17%. Αυτό που δεν θα σας ικανοποιήσει έχει να κάνει με την
πρόσληψη αλατιού.

Ψωμί- δημητριακά

Αν πιστεύετε ότι το μαύρο ψωμί ολικής αλέσεως είναι πιο ελαφρύ από το λευκό, άρα
ιδανικό για δίαιτα, κάνετε λάθος.. Η αλήθεια είναι ότι το μαύρο ψωμί ολικής αλέσεως
έχει περισσότερες θερμίδες συγκριτικά με το λευκό (20 περισσότερες, ανά 100
γραμμάρια), αλλά και 2% περισσότερα λιπαρά.

Η ζάχαρη και τα γλυκαντικά

Αρκετά συχνά εκφράζονται αμφιβολίες για τα τρόφιμα χαμηλά σε θερμίδες, όπου η
ζάχαρη αντικαθίσταται από άλλες γλυκαντικές ύλες. Άλλοτε φυσικές όπως η
φρουκτόζη και άλλοτε τεχνητές όπως ή ασπαρτάμη. Και ενώ η φρουκτόζη είναι πιο
γλυκιά από τη ζάχαρη (έχει ίδιες θερμίδες), χρησιμοποιείται σε μικρότερη ποσότητα
άρα είναι και διαιτητική και απολύτως ασφαλής.

Έτσι λοιπόν όταν την χρησιμοποιούμε με μέτρο κι όχι για υπερκατανάλωση γλυκών τροφίμων, ωφελεί.

Όταν όμως υποκύπτουμε μονίμως σε γλυκές «παρεκτροπές» και υπερβαίνουμε τις
συνιστώμενες ποσότητες σε γλυκά προϊόντα (με ζάχαρη, φρουκτόζη κτλ. όπως
ορισμένα αναψυκτικά) μάλλον κακό κάνουμε. Διότι πρόσφατες έρευνες συσχετίζουν
την υπερβολική πρόσληψη φρουκτόζης με ανησυχητικά δεδομένα, όπως παχυσαρκία, υπερλιπιδαιμία και άλλα.. Μην ξεχνάτε όμως! Φρουκτόζη περιέχουν και τα φρούτα
και οι χυμοί τους.

Η ασπαρτάμη από την άλλη μεριά, ενώ έχει κατηγορηθεί συχνά για επιβλαβείς
δράσεις στην υγεία, κρίνεται απολύτως ασφαλής για κατανάλωση. Μιας και είναι 200
φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη, για να υπερβεί ένα άτομο 70 κιλών τις
συνιστώμενες δόσεις θα πρέπει να καταναλώσει γύρω στα 700 κουτάκια
αναψυκτικού light και περίπου 4200 δισκία γλυκαντικού ασπαρτάμης την ίδια ημέρα.