1. Home
  2. Αθληση
  3. και
  4. ευεξία
  5. Ασφαλής κολύμβηση: Oλα όσα πρέπει να ξέρετε
Ασφαλής κολύμβηση: Oλα όσα πρέπει να ξέρετε

Ασφαλής κολύμβηση: Oλα όσα πρέπει να ξέρετε

0

Πώς πρέπει να μπαίνετε στη θάλασσα; Πόση ώρα είναι σωστό να κολυμπάτε; Αν πάθετε κράμπα, πώς την αντιμετωπίζετε; Η ασφαλής κολύμβηση έχει τις προϋποθέσεις της.

Καταγεγραμμένα, ένας άνθρωπος πεθαίνει από πνιγμό κάθε 90 δευτερόλεπτα στον πλανήτη. Πιθανότατα όμως, ο αληθινός αριθμός είναι ένας κάθε 30 δευτερόλεπτα από όλα τα εκούσια και ακούσια περιστατικά συνολικά που περιλαμβάνουν βύθιση ή εμβάπτιση οποιασδήποτε μορφής, είτε καταγράφονται είτε όχι. Ταυτόχρονα τετραπλάσιος αριθμός τουλάχιστον εισάγεται στο νοσοκομείο προληπτικά. Από αυτό το δεδομένο και μόνο γίνεται κατανοητό πως η θάλασσα κρύβει κινδύνους, τους οποίους όμως μπορείτε να αποφύγετε, αν προσέξετε.

Πότε δεν πρέπει να κολυμπάτε;

Καλό είναι να μην μπαίνετε στη θάλασσα, αν δεν έχουν περάσει δυόμιση έως τρεις ώρες από την τελευταία φορά που φάγατε ή ήπιατε αλκοόλ. Tο γεμάτο στομάχι καθιστά το κολύμπι επικίνδυνο, γιατί η καρδιά σας αναγκάζεται να δουλέψει εντατικά, τόσο για να συνεχίσει την πέψη όσο και για να αντεπεξέλθει στους ρυθμούς της κολύμβησης και κινδυνεύετε να λιποθυμήσετε, κάτι που είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο, αν συμβεί στη θάλασσα, αφού ισοδυναμεί με σοβαρό ενδεχόμενο πνιγμού. Φυσικά, δεν πρέπει να κολυμπάτε ούτε με τελείως άδειο στομάχι. Αν λίγο πριν την κολύμβηση έχετε φάει κάτι ελαφρύ, όπως μία φρυγανιά ή ένα φρούτο, σίγουρα ούτε θα έρθετε αντιμέτωποι με προβλήματα, αλλά ούτε θα εξαντληθείτε. Οσον αφορά στο αλκοόλ, είναι γνωστό πως μειώνει τα αντανακλαστικά, γεγονός που δεν το θέλουμε μέσα στη θάλασσα.

Επιτρέπεται να κολυμπάτε, αν νοσείτε από καρδιοπάθεια ή από κάποια άλλη ασθένεια;

Συνήθως το κολύμπι κάνει καλό σε όλες τις παθήσεις, αλλά υπό προϋποθέσεις. Aν, για παράδειγμα, πάσχετε από καρδιοπάθεια, θα πρέπει να κολυμπάτε πάντα με παρέα, να συμβουλεύεστε τον γιατρό σας και να ακολουθείτε τις οδηγίες του. Επίσης, θα πρέπει να κολυμπάτε έως ενάμιση μέτρο βάθους. Οπότε το κολύμπι δεν είναι απαγορευτικό για κανέναν υπό προϋποθέσεις.

Πώς πρέπει να μπαίνετε στη θάλασσα;

Σίγουρα στις παραλίες έχετε δει αυτούς που τρέχουν για να μπουν στη θάλασσα και τους άλλους που μπαίνουν τόσο αργά που ίσως βραδιάσει και το μετανιώσουν. Ποιοι είναι πιο κοντά στον σωστό τρόπο; Στο νερό πρέπει να μπαίνουμε σταδιακά, με αργές κινήσεις, για να προσαρμοστεί το σώμα στη χαμηλότερη θερμοκρασία. Ιδίως αν πιο πριν έχουμε κάτσει κάτω από τον ήλιο για ώρες, τότε αυτό επιβάλλεται, γιατί η απότομη αλλαγή θερμοκρασίας κουράζει την καρδιά, ταλαιπωρεί τον οργανισμό και μπορεί να σας προκαλέσει δυσφορία.

Πόση ώρα πρέπει να κολυμπάτε;

Η απάντηση εξαρτάται από τις αντοχές και τις δυνατότητές σας. Σαφώς, δεν πρέπει να το παρακάνετε, καθώς τότε είναι πιθανό να προκληθεί μούλιασμα των άκρων, τρέμουλο και μελάνιασμα στα χείλη. Στην περίπτωση αυτή, βγείτε κατευθείαν από το νερό και το ίδιο πρέπει να κάνετε με τον παραμικρό πόνο στο στήθος ή στο κεφάλι, καθώς και αν νιώσετε ζαλάδα ή τάση για έμετο.

Αν πιείτε νερό ή πάθετε κράμπα, τι κάνετε;

Σίγουρα δεν χρειάζεται να πανικοβληθείτε. Ο πανικός εκείνη την ώρα είναι ο χειρότερος σύμβουλος. Οπότε σε περίπτωση που πιείτε νερό, το πιθανότερο είναι να μην πάθετε τίποτα, απλά να σας ενοχλήσει το αλάτι και να νιώσετε τάση για έμετο. Ολα τα άλλα προβλήμτα που φαντάζεστε είναι κυρίως λόγω τρόμου, αρά ξεχάστε τα και κολυμπήστε. Αν πάθετε κράμπα, προσπαθήστε να τεντώσετε το σημείο που πάσχει και κινηθείτε προς την ακτή. Αν σας είναι αδύνατο να κολυμπήσετε, ξαπλώστε σε ύπτια θέση με τα χέρια και τα πόδια ανοιχτά και όλα θα περάσουν.

Βουτιές;

Είναι γνωστό πως λόγω των καλοκαιρινών βουτιών ιδίως σε άγνωστα νερά, έχουν προκληθεί αρκετά έως πολλά ατυχήματα. Εμείς θα σας πούμε πως αν πηδήξει κάποιος από ψηλά και δεν βλέπει το βυθό, κινδυνεύει να χτυπήσει σε βράχο. Aν βουτήξει και πάει βαθιά, αυτό μπορεί να προκαλέσει μέχρι και ρήξη τυμπάνου. Γενικά, αν αγαπάτε τις βουτιές φροντίστε να φυσάτε από τη μύτη, ώστε να ανοίγουν τα τύμπανα και η πίεση που έχετε μέσα σας να εξισορροπείται από την πίεση που δέχεστε από το νερό και να επιδίδεστε στο χόμπι σε νερά που γνωρίζετε.

Νυχτερινό μπάνιο;

Είναι μία όμορφη συνήθεια,  που κρύβει ρομαντισμό, περιπέτεια, ελευθερία, χαλάρωση, αλλά καλό είναι να την αποφύγετε, καθώς εγκυμονεί πολλούς κινδύνους, αφού η ορατότητα είναι περιορισμένη και μπορεί να χάσετε τον προσανατολισμό σας.

Κανόνες ασφαλείας σε πισίνα

  • ασφαλής κολύμβησηΠριν μπείτε στο νερό, επισκεφθείτε την τουαλέτα.
  • Μετά την τουαλέτα και πριν την είσοδο στο νερό, κάνετε οπωσδήποτε ντους.
  • Κρατήστε την πισίνα καθαρή και μην ουρείτε ή φτύνετε μέσα στο νερό.
  • Τα παιδιά να συνοδεύονται πάντα από ένα ενήλικο άτομο.
  • Αποφύγετε τα επικίνδυνα παιχνίδια στο νερό, όταν υπάρχουν άλλοι λουόμενοι γύρω.
  • Σε πισίνες που έχουν κολυμβητικές διαδρομές, κολυμπάτε πάντα δεξιά, ώστε να μην συγκρούεστε με τους άλλους λουομένους.
  • Πριν καταδυθείτε, βεβαιωθείτε ότι κάτω από την επιφάνεια του νερού δεν υπάρχει άλλος λουόμενος.
  • Δώστε προτεραιότητα στους κολυμβητές με αναπηρία.
  • Κολυμπήστε 3 ώρες μετά το φαγητό.
  • Βγείτε από την πισίνα, αν νιώσετε ότι κρυώνετε.
  • Αν το νερό χλωριώνεται, χρησιμοποιήστε κολυμβητικά γυαλάκια για να προστατέψετε τα μάτια σας.
  • Μην σπρώχνετε ή τραβάτε κάποιον για πλάκα.
  • Οι χρήστες της πισίνας να αφαιρούν τα τιμαλφή τους (σκουλαρίκια, κοσμήματα κ.τ.λ.) πριν την είσοδο στο νερό, για να αποφύγουν τον τραυματισμό.
  • Μην τρέχετε γύρω από την πισίνα. Το γλιστερό δάπεδο μπορεί να προκαλέσει πτώση στο έδαφος.
  • Μην χρησιμοποιείτε μάσκα, βατραχοπέδιλα και αναπνευστήρα, αν δεν επιτρέπεται.
  • Μην μασάτε τσίχλα, τροφή και μην πίνετε ροφήματα, όταν βρίσκεστε μέσα στο νερό. Μπορεί να πάθετε πνιγμονή.
  • Αν ακούσετε τον συναγερμό του πνιγμού και καταλάβετε ότι οι ναυαγοσώστες αντιμετωπίζουν κάποιο επείγον περιστατικό, βγείτε από το νερό αμέσως.
  • Αν έχετε προβλήματα υγείας ή λαμβάνετε φάρμακα, ενημερώστε τον ναυαγοσώστη, πριν μπείτε στο νερό.

Πηγή: Εφημερίδα “Περί Υγείας”