1. Home
  2. Παιδί
  3. Μαθησιακές δυσκολίες: Οταν όλα δεν είναι έτσι όπως φαίνονται
Μαθησιακές δυσκολίες: Οταν όλα δεν είναι έτσι όπως φαίνονται

Μαθησιακές δυσκολίες: Οταν όλα δεν είναι έτσι όπως φαίνονται

0

Το 1/10 των μαθητών μπορεί να παρουσιάσει, σε διαφορετικό βαθμό φυσικά, μαθησιακές δυσκολίες.

Tο παιδί είναι υπερκινητικό, δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί και να διαβάσει. Αυτό είχε ξεκινήσει από τον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο, αλλά είχατε πει ότι σιγά σιγά θα μεγαλώσει, θα ωριμάσει. Ομως δεν έγινε κάτι τέτοιο. Τώρα πια στο δημοτικό, παρουσιάζει όλο και περισσότερες δυσκολίες. Δεν θυμάται να γράφει στη σειρά τα γράμματα, κάνει αναγραμματισμούς, συχνά δεν έχει σωστή άρθρωση.

Γράφει η Άννα Σταυράκη

Είναι το ζιζάνιο στην τάξη. Η δασκάλα κάνει συνεχώς παρατηρήσεις, τόσο στο παιδί όσο και στους γονείς του. Αν η εκπαιδευτικός δεν είναι υποψιασμένη ή δεν έχει διάθεση να ασχοληθεί ή δεν μπορεί να ασχοληθεί με ένα μόνο «προβληματικό» παιδί και να πάει όλη η τάξη πίσω, τότε μοιραία αυτό το παιδί θα μείνει πίσω στην εκπαίδευση, θα μείνει πίσω στην πρόοδο και κυρίως θα δέχεται μέχρι το τέλος της εκπαιδευτικής του καριέρας, το γνωστό  bullying.

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες χαρακτηρίζονται επίσης από:

  • Δυσκολίες συγκέντρωσης
  • Συναισθηματικές απώλειες
  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • Υψηλά επίπεδα άγχους και φόβου
  • Κοινωνική απομόνωση
  • Απόρριψη από τους συνομηλίκους και μοναξιά
  • Διαταραχή διαγωγής, παραβατικότητα
  • Eλλειψη οργάνωσης γενικότερα στη σχολική τσάντα, στα παιχνίδια, στα ρούχα

Oχι το παιδί δεν είναι… χαζό, δεν έχει μειωμένη νοημοσύνη. Eχει μαθησιακές δυσκολίες, άλλοτε πιο σοβαρές άλλοτε πιο ελαφρές.

Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι μια νευρολογική διαταραχή, η οποία πλήττει μία ή και περισσότερες από τις βασικές ψυχολογικές διαδικασίες που εμπλέκονται στην κατανόηση ή τη χρήση της γλώσσας, προφορική ή γραπτή, και μπορεί να εκδηλωθεί σαν αδυναμία του παιδιού στο να ακούει, να σκέφτεται, να μιλάει, να γράφει, να προφέρει τις λέξεις ή να εκτελεί μαθηματικούς υπολογισμούς.

Οι μαθησιακές δυσκολίες στις μέρες μας αποτελούν μια πολύ γνωστή και συνηθισμένη κατάσταση, μιας και περίπου το 1/10 των μαθητών μπορεί να παρουσιάσει, σε διαφορετικό βαθμό φυσικά, τέτοιου τύπου δυσκολίες. Οι μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζονται, όμως, σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό, ειδικά στις περιπτώσεις εκείνες όπου εντοπίζονται έγκαιρα και έτσι δεν επηρεάζουν αρνητικά την παραπέρα ζωή του ατόμου.

μαθησιακές δυσκολίεςΟλα αυτά τα δύσκολα ζητήματα αναλαμβάνει να αναλύσει σε αυτή τη συνέντευξη η πτυχιούχος λογοπαθολόγος, Τζούλια Κορωνιά, ιδιοκτήτρια του Κέντρο Θεραπευτικής Αγωγής Speechlab by Julia με ειδίκευση στην παιδική απραξία λόγου.

– Τι εννοούμε όταν λέμε μαθησιακές δυσκολίες, σε τι συνίστανται;

Με τον όρο Μαθησιακες δυσκολίες (ΜΔ) αναφερόμαστε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στη σχολική τάξη. Στερούνται δηλαδή κάποιων ικανοτήτων σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά στις σχολικές απαιτήσεις. Συγκεκτριμένα, είναι δυσκολίες που σχετίζονται με την ικανότητα της ανάγνωσης, της γραφής, της λογικής σκέψεις, της χρήσης του προφορικού λόγου, καθώς και των μαθηματικών ικανοτήτων (δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία)

 

– Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους;

Τα παιδιά με ΜΔ είναι συνηθως τα παιδιά που έχουν δυσκολία στη συγκέντρωση και έχουν το προφίλ ότι κουράζονται γρήγορα, έχουν δυσκολίες στην οργάνωση και στην ταξινόμηση των πληροφοριών και είναι οι αδύναμοι μαθητές στη γλώσσα, στα μαθηματικά και στην αντιγραφή. Ακόμα, δυσκολεύονται να ακούν και να γράφουν ταυτόχρονα, η γράπτη τους έκφραση είναι απλή και συναντώνται και δυσκολίες στην οπτικό-ακουστική αντίληψη. Επίσης, έχουν δυσκολία στις αλληλουχίες – ημέρες, μήνες, εποχές, χρόνο κ.λπ., δεν δέχονται εύκολα κριτική, εκδηλώνουν ανώριμη συμπεριφορά, απαντούν χωρίς να σκεφτούν, αυτόματα και πολλές φορές δίνουν τη λάθος απάντηση και αδυνατούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά σε καταστάσεις άγχους και έντασης. Το παιδί με ΜΔ μπορεί να έχει όλα τα παραπάνω ή κάποια από αυτά τα χαρακτηριστικά.

– Σε ποια ηλικία εμφανίζονται;

Οι μαθησιακές δυσκολίες υπάρχουν πριν την ένταξη του παιδιού στο σχολείο, δηλαδή μπορούν να γίνει αντιληπτές από έναν ειδικό στα 5 έτη. Με την έναρξή του όμως στην Α Δημοτικού εκδηλώνονται σε όλο το φάσμα τους.

– Τι πρέπει να ανησυχήσει τους γονείς;

Αυτό που πρέπει να ξέρουν οι γονείς είναι ότι όσο νωρίτερα διαγνωστεί η δυσκολία και ξεκινήσει το θεραπευτικό πλάνο, τόσο πιο εύκολη και λειτουργική θα είναι η μαθησιακή ζωή στου παιδιού. Οπότε τα χαρακτηριστικά των παιδιών αυτών που είπαμε είναι εκείνα που οι γονείς θα πρέπει να αναγνωρίσουν στα παιδιά τους και να επισκεφτούν έναν ειδικό για μια αξιολόγηση. Πολλοί γονείς που έχουν παιδιά με ΜΔ δυσκολεύονται να τα οριοθετήσουν και στο σπίτι οπότε η ζωή τους δεν είναι λειτουργική και υπάρχει μεγάλη ένταση. Συνήθως, λοιπόν, στους γονείς που έχουν να διαχειριστούν μια νέα κατάσταση προτείνουμε πάντα συμβουλευτική γονέων. Από την πείρα μου έχω δει, πως οι γονείς που συνειδητοποιούν τη δυσκολία και ξεκινούν και εκείνοι να αλλάζουν και να βοηθούν, τα αποτελέσματα είναι θεαματικά στο παιδί!

– Πόσο συχνά εμφανίζονται;

Το ποσοστό παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες κυμαίνεται μεταξύ 2% – 10 % στη χώρα μας.

– Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν στη διαπίστωσή τους;

Οι εκπαιδευτικοί είναι οι πρώτοι (αν οι γονείς δεν έχουν διαπιστώσει ήδη) που αντιλαμβάνονται συνήθως τις δυσκολίες, ξεκινώντας ένα παιδί τη πρώτη δημοτικού. Πλέον, οι εκπαιδευτικοί είναι αρκετά ενημερωμένοι και μπορούν να ενημερώσουν τους γονείς για να εξεταστεί περαιτέρω η κατάσταση του παιδιού. Αφού το παιδί ξεκινήσει ένα θεραπευτικό πρόγραμμα οι θεραπευτές επικοινωνούν με τον εκπαιδευτικό της τάξης για να μπορέσουν όλοι μαζί να το βοηθήσουν 100%.

– Ποιες είναι οι κύριες κατηγορίες των μαθησιακών δυσλειτουργιών;

Οι κύριες κατηγορίες είναι:

  • Δυσγραφία
  • Δυσαριθμησία
  • Δυσαναγνωσία
  • Δυσορθογραφία

– Τι θεραπείες υπάρχουν και πόσο διαρκούν;

Πρώτα θα πρέπει να γίνει μια αξιλόγηση της δυσκολίας να εντοπιστουν ακριβώς οι δυσκολίες και με αυτό τον τρόπο θα επιλεχθούν οι θεραπείες που θα πρεπει να ακολουθήσει το κάθε παιδί και βέβαια η συχνότητα. Οι θεραπείες που υπάρχουν είναι λογοθεραπεία για ό,τι έχει να κάνει με τον λόγο τόσο σε προφορικό όσο και σε γραπτό επίπεδο, η εργοθεραπεία για οποιαδήποτε δυσκολία σε λεπτή-αδρή κίνηση, καθώς και σε δυσκολία στη συγκέντρωση και τέλος οι ψυχοθεραπείες με τον παιδοψυχολόγο που απευθύνονται στο άγχος και στις δυσκολίες της συμπεριφοράς. Το πόσο διαρκούν οι συνεδρίες δεν υπάρχει κάποιο όριο, συνήθως πραγματοποιούνται μέχρι το παιδί να μάθει να διαχειρίζεται τις δυσκολίες του.

– Βαριές περιπτώσεις μαθησιακών δυσλειτουργιών μπορούν να έχουν πλήρη ίαση;

Μπορούμε με θεραπευτικό πλάνο, καλή συνεργασία με τους γονείς και τους δασκάλους να επιτύχουμε πρόοδο στη μαθησιακή ζωή του παιδιού και 80%!

Πηγή: Εφημερίδα “Περί Υγείας”