Home Επικαιρότητα Προσεγγίζοντας ολιστικά τη μάθηση
Προσεγγίζοντας ολιστικά τη μάθηση

Προσεγγίζοντας ολιστικά τη μάθηση

0

Γράφει η Αφροδίτη Ντάικου

Η εξαιρετική μητρόπολη της παιδικής ηλικίας

                                             Βιρτζίνια Γουλφ

Μου αρέσουν οι δάσκαλοι που, εκτός από τη μελέτη για το σπίτι, σου δίνουν και πράγματα να σκεφτείς…Ακούγεται σχεδόν σαν ψέμα αν σκεφθεί κανείς τις ατέλειωτες ώρες αποστήθισης, τις ασκήσεις για τις διακοπές, τα αναρίθμητα τεστ, τις ασκήσεις που τελειώνουν οι γονείς αργά τη νύχτα, τη βαθμοθηρία. Θα αλλάξει επιτέλους κάτι;

Η μάθηση θα έπρεπε να ενσωματώνει μια στάση απέναντι στη ζωή και τις βασικές αρχές που μπορούν να εφαρμοστούν σε οποιαδήποτε κατάσταση, παρέχοντας ένα κατάλληλο περιβάλλον  και έναν ενήλικο που να υποστηρίζει τις ανάγκες των παιδιών καθώς μεγαλώνουν και αναπτύσσονται.

Την καλοκαιρινή περίοδο που πιθανό να βρίσκεστε στο σπίτι με τα παιδιά σας, δεν χρειάζεται να ξαναδημιουργήσετε το «σχολείο» ούτε να γίνετε διπλωματούχοι δάσκαλοι.

Πάντα, προσπαθούμε να υιοθετήσουμε μια προσέγγιση που βοηθά τα παιδιά να μάθουν μόνα τους. Τα βοηθήσατε ίσως να μάθουν να περπατούν, να μιλούν, να είναι κοινωνικά και πολλά άλλα, το καταφέρατε με υπομονή και χαιρόσασταν όταν τα παιδιά ανταποκρίνονταν, έδειξαν αποφασιστικό ενδιαφέρον και σας εξέπληξαν με τα κατορθώματά τους! Τα παιδιά σας απορρόφησαν ό, τι ήταν γύρω τους, το εξασκούσαν στον δικό τους χρόνο και το αφομοίωσαν. Και κυρίως δεν τα κάνατε να αισθανθούν αποτυχημένα όταν δεν ανταποκρίθηκαν στο χρονοδιάγραμμα των προσδοκιών σας.

 

Η έρευνα μας δείχνει ότι τα παιδιά που είναι χαλαρά και χαρούμενα μαθαίνουν πολύ πιο εύκολα από εκείνα που αισθάνονται άγχος.

Πολλά από αυτά που μαθαίνουν τα παιδιά σε μικρή ηλικία μπορείτε να τους τα διδάξετε μέσω των καθημερινών εργασιών του σπιτιού.

Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν το κάνουν με τον δικό τους ρυθμό – η εκμάθηση και η εξάσκηση των καθημερινών πραγμάτων στη ζωή δίνει στα παιδιά αυτοπεποίθηση και τα προετοιμάζει για κάθε πρόκληση.

Τα παιδιά πρέπει να κάνουν τις δικές τους ανακαλύψεις,  επιτρέψτε στα παιδιά να βιώσουν τη χαρά να ανακαλύπτουν μόνα τους πράγματα και να μοιράζονται μαζί σας τον ενθουσιασμό τους.

Τα παιδιά μαθαίνουν όταν ενδιαφέρονται – όταν είναι έτοιμα για κάτι νέο και προκλητικό. Πράγματα που χρειάζονται εξάσκηση μπορούν να γίνουν οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας. Να είστε έτοιμοι να σταματήσετε ένα παιχνίδι εάν δεν επιθυμούν να παίξουν.

Τα παιδιά μαθαίνουν κάνοντας – όσο πιο ενεργά, τόσο πιθανότερο είναι να ασχοληθούν και να ενδιαφερθούν. Η σωστή ισορροπία επιτυγχάνεται δύσκολα.

Τα παιδιά χρειάζονται ενθάρρυνση και αναγνώριση παρά επαίνους ή λιχουδιές. Η εστίαση σε εξωγενείς ανταμοιβές αφαιρεί την εγγενή αξία της μάθησης.

Τα λάθη είναι μια ευκαιρία για μάθηση. Όταν τα παιδιά κάνουν ένα λάθος, δείχνει ότι αντιμετωπίζουν νέες ιδέες, ενέργειες, δεξιότητες και σκέψεις. Είναι σημαντικό να καλλιεργήσετε μια θετική στάση απέναντι σε αυτά τα «λάθη» και να βοηθήσετε το παιδί σας να αισθανθεί ότι δεν πειράζει αν κάνει ένα λάθος και μπορεί απλά να προσπαθήσει ξανά και σταδιακά θα αποκτήσει την κυριαρχία της δραστηριότητας.

Και μερικές βασικές αρχές από τη Μοντεσσοριανή προσέγγιση:

Επανάληψη. Αφήστε το παιδί σας να επαναλάβει μια δραστηριότητα όσο θέλει.

Κίνηση. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσονται τα μικρά παιδιά. Ενθαρρύνετε την κίνηση κατά τη διάρκεια της ημέρας ανά πάσα στιγμή.

Επιλογή: Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν έχουν επιλέξει μια δραστηριότητα. Εάν το παιδί σας αγωνίζεται να επιλέξει μια δραστηριότητα, μπορείτε να δώσετε μια (περιορισμένη) επιλογή «θα θέλατε να κάνετε αυτό ή αυτό»

Παρατήρηση: Αφιερώστε λίγο χρόνο για να παρακολουθήσετε και να παρατηρήσετε τι κάνουν τα παιδιά σας. Μπορείτε να δείτε τι τους ενδιαφέρει, τι τους αρέσει, όπου χρειάζονται περισσότερη βοήθεια ή επανάληψη, τι τους αποσπά την προσοχή, σε τι επικεντρώθηκαν και πολλά άλλα. Θα εκπλαγείτε με αυτά που ανακαλύπτετε.