Home Επικαιρότητα Άνοιγμα καταστημάτων εστίασης: Απόσταση, μάσκα και άγχος για την… επόμενη μέρα
Άνοιγμα καταστημάτων εστίασης: Απόσταση, μάσκα και άγχος για την… επόμενη μέρα

Άνοιγμα καταστημάτων εστίασης: Απόσταση, μάσκα και άγχος για την… επόμενη μέρα

0

Έφτασε η μέρα που περίμεναν όλοι ή σχεδόν όλοι. Χθες πραγματοποιήθηκε το άνοιγμα των καταστημάτων εστίασης και αρκετοί είναι αυτοί που έσπευσαν να θυμηθούν αγαπημένες τους παλιές συνήθειες. Ένας καφές με φίλους ή ένα φαγητό με την οικογένεια! Σε ποιον άραγε δεν είχε λείψει;

Γράφει η Μάρθα Φραγκάκη. 

Ηταν τα πράγματα, όμως, όπως παλιά; Η απάντηση είναι περίπου! Το μεσογειακό ταπεραμέντο του ελληνικού πληθυσμού, που κάποτε ήταν διάχυτο στους εξωτερικούς χώρους των καταστημάτων, από χθες περιορίστηκε σε ορισμένα τετραγωνικά, η προσφιλής συνήθεια των εγκάρδιων χαιρετισμών μετατράπηκε σε αγκωνιές, η ανοιχτή πρόσκληση σε όλους τους φίλους και συγγενείς διεκόπη εκ του νόμου, αφού σε κάθε τραπέζι επιτρέπεται  να κάτσουν έως έξι άτομα και η ανεμελιά των πελατών και των εργαζομένων της εστίασης μάλλον και αυτή… λούστηκε με αντισηπτικό, καθώς όλοι είχαν ένα βλέμμα απορίας και άγχους για την επόμενη μέρα.

Ωστόσο, κατά γενική ομολογία τα μέτρα εφαρμόστηκαν. Ας δούμε συνοπτικά ποια είναι αυτά:

  • Η αναλογία που ισχύει είναι ένας (1) πελάτης ανά δύο (2) τ.μ. συνολικής ωφέλιμης επιτρεπόμενης επιφάνειας λειτουργίας.
  • Η συνολική ωφέλιμη επιτρεπόμενη επιφάνεια λειτουργίας προκύπτει από το άθροισμα του εμβαδού της υπαίθριας επιφάνειας και της εσωτερικής ημιυπαίθριας επιφάνειας κυρίως χώρου.
  • Η υπαίθρια επιφάνεια είναι το εμβαδόν της επιφάνειας εκτός του φυσικού καταστήματος ενώ η εσωτερική ημιυπαίθρια επιφάνεια είναι η επιφάνεια εντός του καταστήματος που δύναται να αναπτυχθούν τραπεζοκαθίσματα.
  • Η δυνατότητα της χρήσης της εσωτερικής ημιυπαίθριας επιφάνειας προκύπτει όταν υφίσταται πλευρά ή πλευρές του χώρου με άνοιγμα σε επαφή με υπαίθριο εξωτερικό χώρο ή αίθριο.
  • Ανάλογα με το άνοιγμα της πλευράς δύναται να χρησιμοποιηθεί σε βάθος ο χώρος σε ποσοστό από 80% έως 160% του πλάτους του ανοίγματος.
  • Καθορίζεται ως ελάχιστη απόσταση μεταξύ των τραπεζιών σύμφωνα με την διάταξη των καθισμάτων από 0,70 εκ έως 1,70 εκ
  • Μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός καθήμενων σε τραπέζι τα έξι (6) άτομα. Δεν υφίσταται όριο σε περίπτωση οικογένειας με ανήλικα τέκνα.
  • Τέλος, υφίσταται ανάλογα με τη θέση εργασίας του προσωπικού υποχρέωση χρήσης μάσκας ή ασπίδας προσώπου ενώ ισχύει σύσταση και για τους πελάτες.

Προκειμένου το άνοιγμα των καταστημάτων να γίνει με όσο το δυνατόν πιο σωστό τρόπο ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) σε συνεργασία με το Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) και την Ελληνική Ένωση Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης (ΕΠΟΕΣ) εξέδωσε τον «Οδηγό Επανεκκίνησης για τη Μαζική Εστίαση» με σκοπό την παροχή απλών και πρακτικών οδηγιών προσαρμογής στο πλαίσιο της νέας πραγματικότητας που έχει δημιουργηθεί από τη νόσο COVID-19.

Τι περιλαμβάνει ο οδηγός:

  • Αποφυγή συγχρωτισμού και τήρηση των απαιτήσεων «απόστασης» με αναδιάταξη του εργασιακού χώρου και αναδιοργάνωση των τραπεζοκαθισμάτων των εξωτερικών και εσωτερικών χώρων με βάση τις συστάσεις των αρμόδιων φορέων.
  • Διαμόρφωση προγράμματος σταδιακής προέλευσης /αποχώρησης των εργαζομένων με δημιουργία ομάδων εργασίας ώστε να υπάρχει περιορισμένη αλληλεπίδραση μεταξύ τους.
  • Διαμόρφωση προγράμματος ελεγχόμενης πρόσβασης των υπαλλήλων της επιχείρησης σε κοινόχρηστους χώρους (χώροι διαλειμμάτων, αποδυτήρια, λουτρά, τουαλέτες κ.ά.)
  • Συναλλαγές σε ταμείο: ενθάρρυνση πραγματοποίησης ανέπαφων συναλλαγών
  • Τοποθέτηση αντισηπτικού στη θέση του ταμία και στη θέση του πελάτη
  • Τοποθέτηση σήμανσης στο δάπεδο για την οριοθέτηση αποστάσεων για την αποφυγή σχηματισμού ουράς πελατών και ορισμός υπεύθυνου για συνεχή εποπτεία
  • Τοποθέτηση plexiglas αν αυτό κρίνεται αναγκαίο.
  • Προτροπή πελατών και εργαζομένων να χρησιμοποιούν τις σκάλες και να αποφεύγουν τους ανελκυστήρες στο μέτρο του δυνατού.
  • Ανάρτηση πινακίδων ενημέρωσης – υπενθύμισης για την ατομική υγιεινή και τα προληπτικά μέτρα για όλους τους χώρους (σωστή χρήση γαντιών, μάσκας, σωστό πλύσιμο χεριών και τήρηση αποστάσεων).
  • Ρύθμιση της προσέλευσης τρίτων (συνεργατών, διανομέων κ.ά) στον χώρο εργασίας ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να εξασφαλίζεται η τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων και η χρήση μέτρων ατομικής προστασίας.
  • Ενημέρωση οδηγών, προμηθευτών, εξωτερικών συνεργατών, πελατών, επισκεπτών με κάθε πρόσφορο μέσο για τις οδηγίες των αρμόδιων κρατικών αρχών.
  • Μέριμνα για επαρκή αερισμό (με έμφαση στον φυσικό αερισμό) όλων των χώρων και την αποφυγή του συγχρωτισμού των ατόμων σε κλειστούς χώρους χωρίς επαρκή ανανέωση του αέρα. Απαιτείται τακτική συντήρηση των συστημάτων εξαερισμού/κλιματισμού.
  • Τα πάσης φάσης συνεργεία θα πρέπει να εισέρχονται στους χώρους εργασίας με χρήση προστατευτικού ρουχισμού (πλαστική ποδιά μιας χρήσης, μάσκες και γάντια).
  • Μέριμνα για ένα οργανωμένο πρόγραμμα διαχείρισης απορριμάτων.
  • Λήψη μέτρων για την υγεία και την υγιεινή του προσωπικού, των χώρων και του εξοπλισμού. Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, παροχή και εφοδιασμός στα σημεία πλυσίματος σαπουνιών, υλικών για στέγνωμα χεριών, αντισηπτικών διαλυμάτων καθώς επίσης και παροχή στους εργαζόμενους ρουχισμού και γαντιών.
  • Λήψη ειδικών μέτρων για το service, την παραλαβή από το κατάστημα (takeaway), τη διανομή (delivery), τους προμηθευτές και τα συνεργεία συντηρήσεων.
  • Αναγκαία κρίνεται η εκπαίδευση προσωπικού και μέσω γραπτών οδηγιών σχετικά με την ατομική υγιεινή, πλύσιμο χεριών, ορθή χρήση γαντιών και μάσκας, αποφυγή συγχρωτισμού καθώς και η καθοδήγησή του για τα συμπτώματα της νόσου ώστε να είναι σε θέση να τα αναγνωρίζει νωρίς και να μπορεί να ζητήσει ιατρική βοήθεια και εξετάσεις.
  • Αν ένας εργαζόμενος εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με τη νόσο COVID-19, ο υπεύθυνος της επιχείρηση πρέπει να απομονώσει το ύποπτο περιστατικό, να καλέσει τον ΕΟΔΥ για οδηγίες, να ενημερώσει τους άλλους υπαλλήλους και να φροντίσει για την απολύμανση του χώρου εργασίας.
  • Αναγκαία κρίνεται η ενίσχυση προγραμμάτων καθαρισμού των σταθμών εργασίας επειδή οι επιφάνειες μπορεί να αποτελέσουν πηγές μετάδοσης του ιού. Πρέπει να διασφαλίζεται ότι όλες οι επιφάνειες και οι κοινόχρηστοι χώροι καθαρίζονται συχνά, ιδανικά ανά δύο ώρες όπου αυτό είναι εφικτό. Στα σημεία καθαρισμού/απολύμανσης περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, διακόπτες, χειρολαβές θυρών, κουπαστές σκάλας, επιφάνειες που έρχονται σε επαφή με τρόφιμα και τουαλέτες προσωπικού/πελατών.

σεφΠαρά τα μέτρα, όμως, την καμπύλη που σχεδόν μηδενίζει και την επιθυμία όλων να ξεσκάσουν, τα αποτελέσματα προσέλευσης κόσμου σε καφέ και εστιατόρια δεν έφτασαν τα προσδοκώμενα, καθώς η έξοδος θέλει ψυχολογία, και η ψυχολογία του κόσμου ακόμα περιλαμβάνει τις λέξεις αμφιβολία, άγχος, φόβος κ.λπ. Σημαντικό παράγοντα, βέβαια σε αυτό λογικά θα έπαιξε και ο οικονομικός παράγοντας. Μην ξεχνάμε πως δεν είναι λίγοι αυτοί που την περίοδο του lockdown βρέθηκαν σε αναστολή και αναγκάστηκαν να ζήσουν με 800 ευρώ για 45 ημέρες, ενώ τα έξοδα έτρεχαν. Κάπως έτσι πρέπει να εξηγείται το γεγονός πως οι καφετέριες είχαν περισσότερο κόσμο από τα εστιατόρια, καθώς άλλο είναι να πληρώνει 3 ευρώ το άτομο και άλλο 15 και 20.

Αν το δούμε τώρα από την πλευρά των ιδιοκτητών των καταστημάτων και εκείνοι χθες είχαν τους προβληματισμούς τους. Μην ξεχνάμε πως τα καταστήματά τους παρέμειναν κλειστά για 2 και μήνες και πως άνοιξαν έχοντας τα νέα ΦΕΚ κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Δεν είναι λίγοι αυτοί που αποφάσισαν να μην ανοίξουν καν τα καταστήματα τους, όπως δεν είναι και λίγοι αυτοί που φοβούνται τον δεύτερο κύκλο του κορονοϊού, ο οποίος θεωρούν πως θα τους αναγκάσει να βάλουν λουκέτο στις επιχειρήσεις τους, χάνοντας και αυτοί και οι υπάλληλοί τους το εισόδημά τους. Παρά τα μέτρα στήριξης, και ειδικά τη μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο καφέ, αναψυκτικά κι άλλα ροφήματα στο 13% από 24% μέχρι τον Οκτώβριο (μέτρο βέβαια που άνηκε στις εξαγγελίες της ΝΔ πριν γίνει κυβέρνηση όχι για 5 πέντε μήνες, αλλά για πάντα) οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων εστίασης πιστεύουν πως ακόμα δεν έχουν παρθεί τόσο σημαντικά μέτρα, ώστε να στηριχθεί ο κλάδος, που boostάρει την ελληνική οικονομία αρκετά όλα αυτά τα χρόνια.

Μάλιστα, η Ελληνική Ένωση Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης (ΕΠΟΕΣ) εκφράζει την αγωνία της για την επιβίωση ενός κλάδου και ζητά τα εξής μέτρα:

  • Μείωση κατά 50% των μισθωμάτων που αφορούν καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος από την 1η Μαρτίου έως και τουλάχιστον την 30η Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους.
  • Απαλλαγή του 50% των χρεώσεων παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (ΔΕΚΟ) από την 1η Μαρτίου έως και τουλάχιστον την 30η Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους.
  • Ειδική μέριμνα για χρηματοπιστωτικούς κινδύνους που είναι βέβαιο ότι θα αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις του κλάδου (π.χ. μετακύλιση κατά 6 μήνες της εξόφλησης εκδοθεισών μετά το ξέσπασμα της κρίσης επιταγών)
  • Άμεση, χωρίς γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, κάλυψη από το κράτος, με τη μορφή ειδικού επιδόματος, των αναγκών διαβίωσης στους εργαζομένους που έχουν τεθεί σε αναγκαστική άδεια / διαθεσιμότητα / προσωρινή παύση είτε λόγω κλεισίματος της επιχείρησης είτε επειδή έχει διακοπεί η δραστηριότητα που αφορά την ειδικότητά τους (π.χ. σερβιτόροι/service) ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο σχετιζόμενο με την παρούσα έκτακτη κατάσταση.

Το All About Health χθες, την ημέρα ορόσημο για τα καταστήματα εστίασης, μίλησε με μία ιδιοκτήτρια εστιατορίου, για όλα αυτά που απασχολούν τον κλάδο.

άνοιγμα καταστημάτων εστίασηςΔείτε τι μας είπε η Λαζάρου Αντωνία, ιδιοκτήτρια του εστιατορίου «Η Κάπαρη» στο Ίλιον.

– Πείτε μας λίγα λόγια για τα μέτρα που έχουν παρθεί για τον τομέα της εστίασης.

Τα μέτρα πρέπει να τηρηθούν από όλα τα μαγαζιά για την ασφάλεια των πελατών και των εργαζομένων. Να σημειώσουμε εδώ πως η χρήση μάσκας πρέπει να κατανοήσουμε πως πρέπει να γίνεται για την προστασία των υπαλλήλων, ιδίως αυτών που έρχονται σε επαφή με τον κόσμο. Από την άλλη, εννοείται πως και οι πελάτες από την πλευρά τους πρέπει να σέβονται τα μέτρα και να τηρούν τους κανόνες υγιεινής, αν ενδιαφέρονται για την ασφάλεια τη δική τους και των γύρων τους.

– Δεν υπάρχει δυσκολία, ιδίως στους ανθρώπους που δουλεύουν στις κουζίνες με τη χρήση της μάσκας;

Είναι δύσκολο, καθώς λόγω των υψηλών θερμοκρασιών υπάρχουν στιγμές που δυσκολεύονται να αναπνεύσουν. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να το δουν οι ειδικοί και να βρουν την κατάλληλη λύση, προκειμένου οι εργαζόμενοι σε μία κουζίνα και να πληρούν τις προϋποθέσεις και να είναι ασφαλείς και να μπορούν να δουλέψουν χωρίς παραπάνω προβλήματα.

– Πώς θα σας φαινόταν η ιδέα να σας χορηγούσε υγειονομικό υλικό το κράτος, εφόσον αυτό αναφέρεται μέσα στις συστάσεις του;

Το κράτος θα έπρεπε να μας καλύπτει σε αυτό τον τομέα, γιατί σκεφτείτε πως τα αντισηπτικά, τα γάντια μιας χρήσης, οι μάσκες πλέον δεν είναι ένα απλό έξοδο, ιδιαίτερα μετά την περίοδο που περάσαμε.

– Η βοήθεια που σας χορηγήθηκε την περίοδο του lockdown θεωρείς πως ήταν επαρκής;

Όχι, δεν ήταν. Σίγουρα θα έπρεπε να έχουν παρθεί περισσότερα μέτρα στήριξης. Τα μαγαζιά ήταν κλειστά, αλλά παράλληλα τα πάντα έτρεχαν (λογαριασμοί, ενοίκια, πάγια έξοδα). Τα παραπάνω μέτρα θα έπρεπε να στηρίζουν εργαζομένους και ιδιοκτήτες. Ο κλάδος της εστίασης, άλλωστε αυτό το κάνει στην ελληνική οικονομία .

– Από την κίνηση της πρώτης ημέρας γενικά είστε ευχαριστημένοι; Θεωρείτε πως ο Έλληνας έχει όρεξη να βγει έξω;

Θεωρώ πως το έχει ανάγκη. Δεν ξέρω πόσο θα κρατήσει όλο αυτό. Ελπίζουμε πολύ, γιατί και εμείς το είχαμε ανάγκη. Από εκεί και πέρα σε ένα βαθμό είμαστε ευχαριστημένοι, πάντα όμως ελπίζουμε να πάνε όλα καλύτερα αν όχι μόνο να διατηρηθούν.