1. Home
  2. Υγεία
  3. Εμμηνόπαυση: Μία προσωπική και απρόβλεπτη εμπειρία
Εμμηνόπαυση: Μία προσωπική και απρόβλεπτη εμπειρία

Εμμηνόπαυση: Μία προσωπική και απρόβλεπτη εμπειρία

0

Η εμμηνόπαυση είναι εκείνη θα λέγαμε που ενώνει όλες τις γυναίκες, ανεξάρτητα από τη θρησκεία ή τη φυλή τους, το επίπεδο μόρφωσής τους και την οικονομική τους κατάσταση.

ΕμμηνόπαυσηΓράφει η Αθανασία Παππά, Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρίας Εμμηνόπαυσης (ΕΛΕΤΕΜ – www.eletem.org), Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρίας Αντιρευματικού Αγώνα (ΕΛΕΑΝΑ).

Κάθε γυναίκα, όμως, τη βιώνει διαφορετικά. Απαραίτητο για κάθε γυναίκα και δικαίωμά της είναι να έχει πρόσβαση στην έγκυρη πληροφόρηση και να αποφασίσει ποια είναι η καλύτερη λύση για εκείνη. Οι γυναίκες θα πρέπει να ενθαρρυνθούν να αναλάβουν την ευθύνη της υγείας τους, να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να καταλάβουν ότι το να μεγαλώνεις δεν σημαίνει απαραίτητα ότι γερνάς. Η εμμηνόπαυση είναι ένα ακόμα σκαλοπάτι στη ζωή μας.

Ως εμμηνόπαυση ορίζεται ως η παύση της εμμήνου ρύσης. Οι γυναίκες τυπικά περνούν στην εμμηνόπαυση μεταξύ των 45-55 ετών, με μέσο όρο ηλικίας της εμμηνόπαυσης τα 51 χρόνια. Η περιεμμηνόπαυση είναι η περίοδος μετάβασης στην εμμηνόπαυση και αφορά στα 2-8 χρόνια πριν την εμμηνόπαυση, καθώς και στον χρόνο που ακολουθεί τον τελευταίο έμμηνο κύκλο. Οι ωοθήκες παράγουν ελαττωμένα επίπεδα οιστρογόνων, προγεστερόνης και ανδρογόνων. Κατά την περίοδο αυτή, εναλλάσσονται κύκλοι χωρίς ωορρηξία ποικίλης διάρκειας, με φυσιολογικούς κύκλους ωορρηξίας. Η κατάσταση αυτή οδηγεί σε ακανόνιστη έμμηνο ρύση, με ποικίλη διάρκεια του κύκλου, καθώς και ποικίλη ποσότητα ή διάρκεια της ροής, η οποία μπορεί να χαρακτηρίζεται από ελαφρές κηλίδες αίματος έως βαριά αιμορραγία. Αιτία αυτών των αλλαγών είναι οι διακυμάνσεις των ορμονικών επιπέδων που προκύπτουν από την μείωση ωαρίων.

Τα συμπτώματα, όμως, που μπορεί να βιώσει μια γυναίκα σε αυτή τη φάση της ζωής της δεν τελειώνουν εδώ!

  • Hot flash και νυχτερινές εφιδρώσεις: Υπολογίζεται ότι το 35 –50% των περιεμμηνοπαυσιακών γυναικών πάσχουν από ξαφνικά κύματα θερμότητας του σώματος με εφίδρωση και έξαψη που διαρκούν 5-10 λεπτά, συχνά τη νύχτα καθώς και κατά τη διάρκεια της ημέρας. Συνήθως, ξεκινούν στο τριχωτό της κεφαλής, στο πρόσωπο, στο λαιμό ή στο στήθος και μπορεί να διαφέρουν δραματικά μεταξύ των γυναικών που τα έχουν. Μερικές γυναίκες αισθάνονται μόνο ελαφρώς ζεστές, ενώ άλλες καταλήγουν πολύ ιδρωμένες. Οι εξάψεις συχνά συνεχίζονται για ένα ή δύο χρόνια μετά την εμμηνόπαυση. Σε ποσοστό έως και 10% των γυναικών, επιμένουν για χρόνια πέρα από αυτό.
  • Κολπική ξηρότητα: Κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης, τα μειωμένα επίπεδα οιστρογόνων μπορεί να προκαλέσουν λεπτότερο και ξηρότερο κολπικό ιστό. Η κολπική ξηρότητα (η οποία συνήθως γίνεται ακόμη χειρότερη μετά την εμμηνόπαυση) μπορεί να προκαλέσει κνησμό και ερεθισμό. Μπορεί επίσης να είναι πηγή πόνου κατά τη σεξουαλική επαφή, συμβάλλοντας στη μείωση της σεξουαλικής επιθυμίας στη μέση ζωή.
  • Διαταραχές ύπνου: Περίπου το 40% των περιεμμηνοπαυσιακών γυναικών έχουν προβλήματα ύπνου. Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει μια σχέση μεταξύ των νυχτερινών ιδρώτων και του διαταραγμένου ύπνου. Το πρόβλημα είναι πολύ περίπλοκο, για να κατηγορηθεί μόνο για ταλαντώσεις ορμονών. Οι κύκλοι ύπνου αλλάζουν καθώς γερνάμε και η αϋπνία είναι ένα κοινό παράπονο που σχετίζεται με την ηλικία και στα δύο φύλα.
  • Συμπτώματα διάθεσης: Οι αλλαγές στην ορμόνη που σχετίζο-νται με την εμμηνόπαυση είναι επίσης πιθανό να κάνουν τις γυναίκες ανήσυχες ή ευερέθιστες. Επίσης, ορισμένες γυναίκες μπορεί να είναι πιο ευάλωτες από άλλες σε αλλαγές στη διάθεση που σχετίζονται με ορμόνες. Οι καλύτεροι προγνωστικοί παράγοντες των συμπτωμάτων της διάθεσης στη μέση ζωή είναι το άγχος της ζωής, η κακή συνολική υγεία και το ιστορικό της κατάθλιψης.
  • Aλλα προβλήματα: Πολλές γυναίκες παραπονιούνται για προβλήματα βραχυπρόθεσμης μνήμης καθώς και δυσκολία συγκέντρωσης κατά τη μετάβαση στην εμμηνόπαυση. Παρ’ όλο που τα οιστρογόνα και η προγεστερόνη παίζουν ρόλο στη διατήρηση της λειτουργίας του εγκεφάλου, υπάρχουν πολύ λίγες πληροφορίες για να διαχωριστούν τα αποτελέσματα της γήρανσης και των ψυχοκοινωνικών παραγόντων από εκείνα που σχετίζονται με τις αλλαγές ορμονών. Οι μη ορμονικές θεραπείες γίνονται ολοένα και πιο σημαντικές για τις εμμηνοπαυσιακές και τις μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες, ιδιαίτερα λόγω των στοιχείων που διαθέτουμε πλέον για τα οφέλη τους. Τα οφέλη της μη ορμονικής θεραπείας είναι αθροιστικά και έχουν να κάνουν με τον τρόπο ζωής μας. Τροποποιήσεις του τρόπου ζωής συμπεριλαμβάνουν την υγιεινή διατροφή, την τακτική άσκηση, τη διακοπή του καπνίσματος, την ελάττωση πρόσληψης οινοπνεύματος και επιπλέον την ελάττωση του στρες.

Σε όλη αυτή τη διάρκεια της περιεμμηνόπαυσης και έπειτα της εμμηνόπαυσης, αυτό που πολλές φορές νιώθουμε είναι πώς καταλήγουμε να αγωνιζόμαστε με καταστάσεις και συμπτώματα για τα οποία ούτε αναγνωρίζουμε ούτε είμαστε προετοιμασμένες. Διάφορα συμπτώματα νιώθουμε να έρχονται από διαφορετικές κατευθύνσεις, συχνά ταυτόχρονα, και μπορεί να είναι απίστευτα τραυματικά, αν δεν υπάρχει η κατάλληλη υποστήριξη, ενημέρωση και εκπαίδευση. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι αυτή, ευτυχώς, είναι μια περαστική φάση στον κύκλο γονιμότητάς μας. Τελικά, αυτή η μετάβαση, όσο δύσκολη και αν είναι για κάποιες γυναίκες και όχι φυσικά για όλες μιας και αυτά όλα τα συμπτώματα δεν είναι ο κανόνας, ανοίγει τον δρόμο για έναν νέο, απελευθερωμένο και εμπλουτισμένο χρόνο ζωής.

Λαμβάνοντας ιατρικά τη σωστή υποστήριξη, μοιραστείτε τις αλλαγές σας με τον σύντροφό σας και τους φίλους σας και γενικά να είστε δυνατές και περήφανες για τη γενετικά προγραμματισμένη αναταραχή σας.

Πηγή: Εφημερίδα “Περί Υγείας”