1. Home
  2. Διατροφή
  3. Η διατροφή για λιγότερες φλεγμονές και υγεία
Η διατροφή για λιγότερες φλεγμονές και υγεία

Η διατροφή για λιγότερες φλεγμονές και υγεία

0

Οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε κόκκινο και επεξεργασμένο κρέας, δημητριακά μη ολικής άλεσης και σακχαρούχα ποτά, έχουν συσχετιστεί με αυξημένη φλεγμονώδη δραστηριότητα στο σώμα και μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικών επεισοδίων σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο περιοδικό του Αμερικανικού Κολλεγίου Καρδιολογίας JACC.

Η χρόνια φλεγμονή έχει αποδειχθεί ότι παίζει σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικών επεισοδίων. Ορισμένοι φλεγμονώδεις βιοδείκτες έχουν συσχετιστεί με πρώιμα και όψιμα στάδια αθηροσκλήρωσης. Προηγούμενες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι η διατροφή μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα φλεγμονής. Διατροφικά πρότυπα, όπως η μεσογειακή διατροφή (πλούσια σε ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς, ολικής αλέσεως δημητριακά, φρούτα και λαχανικά και κατανάλωση ψαριού  αντί για κόκκινα κρέατα) , έχουν δείξει χαμηλότερες συγκεντρώσεις ορισμένων φλεγμονωδών βιοδεικτών και χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.

Στην παρούσα μελέτη οι ερευνητές εξήγαγαν στοιχεία από τις καταγραφές Nurses’ Health Studies I και II που ξεκίνησαν το 1986 και περιελάμβαναν έως και 32 χρόνια παρακολούθησης. Μετά την εξαίρεση των συμμετεχόντων με ελλιπείς πληροφορίες διατροφής ή προηγούμενη διάγνωση καρδιακών παθήσεων, εγκεφαλικού επεισοδίου ή καρκίνου, περισσότεροι από 210.000 συμμετέχοντες συμπεριλήφθηκαν στην ανάλυση.

“Τα διατροφικά πρότυπα με υψηλότερο φλεγμονώδες δυναμικό συσχετίστηκαν με αυξημένο ποσοστό καρδιαγγειακών παθήσεων”, δήλωσε ο Jun Li, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και ερευνητής στο τμήμα διατροφής της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ. “Η μελέτη μας είναι από τις πρώτες που συνδέουν έναν διατροφικό φλεγμονώδη δείκτη με βάση τα τρόφιμα με τον μακροπρόθεσμο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.”

Οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν τροφές που προάγουν την φλεγμονή είχαν 46% υψηλότερο κίνδυνο καρδιακής νόσου και 28% υψηλότερο κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου, σε σύγκριση με εκείνους που κατανάλωναν αντιφλεγμονώδεις δίαιτες.

Οι ερευνητές πρότειναν την κατανάλωση τροφίμων με υψηλότερα επίπεδα αντιοξειδωτικών και φυτικών ινών για την καταπολέμηση της φλεγμονής: Πράσινα φυλλώδη λαχανικά (λάχανο, σπανάκι, ρόκα), κίτρινα λαχανικά (κολοκύθα, κίτρινες πιπεριές, φασόλια, καρότα), δημητριακά ολικής αλέσεως, καφέ, τσάι και κρασί. Οι ερευνητές πρότειναν επίσης τον περιορισμό της πρόσληψης εξευγενισμένων σακχάρων και δημητριακών, τηγανητών τροφών, αναψυκτικών και περιορισμό του επεξεργασμένου, και κόκκινου κρέατος.

Σε μια άλλη μελέτη, οι ερευνητές αξιολόγησαν πώς η ενσωμάτωση των καρυδιών στη συνήθη διατροφή ενός ατόμου θα βελτίωνε τους φλεγμονώδεις βιοδείκτες. Προηγούμενες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι η τακτική κατανάλωση ξηρών καρπών σχετίζεται με χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και χαμηλότερη συνολική χοληστερόλη. Ωστόσο, υπήρξε μικρής έκτασης έρευνα που συνδέει την κατανάλωση ξηρών καρπών με λιγότερη φλεγμονή στο σώμα. Συνολικά, 634 συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε 2 ομάδες. Η μία ομάδα δεν κατανάλωσε καρύδια.  Η άλλη ομάδα κατανάλωνε περίπου 30-60 γραμμάρια την ημέρα. Μετά από μια περίοδο παρακολούθησης δύο ετών, εκείνοι που έτρωγαν μια δίαιτα με καρύδια εμφάνισαν σημαντικά μειωμένα επίπεδα φλεγμονής στο σώμα σε 6 στους 10 από τους φλεγμονώδεις βιοδείκτες που μετρήθηκαν.

Σύμφωνα με τον Montserrant Cofán, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και ερευνητής στο August Pi i Sunyer Biomedical Research Institute στη Βαρκελώνη : “Η αντιφλεγμονώδης επίδραση της μακροχρόνιας κατανάλωσης καρυδιών που αποδεικνύεται σε αυτή τη μελέτη παρέχει νέα προοπτική για το όφελος της κατανάλωσης καρυδιού στην πρόληψη καρδιακών παθήσεων πέρα από εκείνη της μείωσης της χοληστερόλης”.