1. Home
  2. Διατροφή
  3. Η κατανάλωση ωμού τόνου προστατεύει το συκώτι μας
Η κατανάλωση ωμού τόνου προστατεύει το συκώτι μας

Η κατανάλωση ωμού τόνου προστατεύει το συκώτι μας

0

Ψάρια, πλούσια σε Ω3 λιπαρά, μπορούν  να μειώσουν τη φλεγμονή και τη συσσώρευση λίπους στα ηπατικά κύτταρα σε άτομα με “λιπώδη νόσο του ήπατος που δεν σχετίζεται με το αλκοόλ” (NAFLD). Το λίπος μπορεί να βλάψει το ήπαρ, οδηγώντας σε μόνιμες ουλές και μη αναστρέψιμη βλάβη στα ηπατικά κύτταρα, οδηγώντας σε κίρρωση και μπορεί να οδηγήσει σε ηπατική ανεπάρκεια ή καρκίνο του ήπατος. Κίρρωση είναι μια βραδέως αναπτυσσόμενη ασθένεια στην οποία ο υγιής ιστός του ήπατος αντικαθίσταται με ουλώδη ιστό. Ο ουλώδης ιστός επιβραδύνει την ικανότητα του ήπατος να επεξεργάζεται τις θρεπτικές ουσίες, ορμόνες, φάρμακα, και φυσικές τοξίνες. Μειώνει επίσης την παραγωγή των πρωτεϊνών και άλλων ουσιών που παράγονται από το ήπαρ Η κίρρωση καταστρέφει τελικά το συκώτι και το κάνει να μην  λειτουργεί σωστά.

Ποιοι μπορεί να διαγνωστούν με NAFLD :

⦁Άνθρωποι με μεγαλύτερο από το φυσιολογικό σωματικό βάρος ή παχυσαρκία.

⦁ Όσοι έχουν Διαβήτη τύπου 2.

⦁ Μη φυσιολογικά επίπεδα λιπιδίων στο αίμα τους.

⦁ Μεταβολικό σύνδρομο (συνύπαρξη διαβήτη, χοληστερίνης, παχυσαρκίας, καπνίσματος).

Κάποιες φορές, η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να προκαλέσει ηπατική νόσο που σχετίζεται με το αλκοόλ. Αντίθετα, τα άτομα με NAFLD μπορεί να πίνουν λίγο ή καθόλου αλκοόλ.

Υπάρχουν δύο τύποι NAFLD:

Μη αλκοολικό λιπώδες ήπαρ –  “NAFL”.  Υπάρχει λίπος στο συκώτι αλλά ελάχιστη ή καθόλου φλεγμονή και καμία ηπατική βλάβη.

Μη αλκοολική στεατοηπατίτιδα – “NASH”. Υπάρχει φλεγμονή και ηπατική βλάβη, καθώς και υπερβολικό λίπος στο ήπαρ.

 

Κατανάλωση τόνου

Παλαιότερες έρευνες δείχνουν ότι ο ωμός τόνος είναι μια καλή πηγή πολλών θρεπτικών συστατικών, συμπεριλαμβανομένου του σεληνίου και των αντιφλεγμονωδών Ω3 πολυακόρεστων λιπαρών οξέων (PUFAs).

Ωστόσο, η κατανάλωση ωμού ψαριού συνοδεύεται συχνά από κινδύνους για την υγεία. Ειδικά ο τόνος περιέχει υγιή λίπη, συμπεριλαμβανομένων των Ω3 λιπαρών, εικοσιδυαεξανοϊκού οξέος (DHA) και εικοσαπεντανοϊκού οξέος (EPA). Τα περισσότερα από αυτά τα λίπη περιέχουν Ω3 λιπαρά οξέα, τα οποία τα ψάρια συνθέτουν από την κατανάλωση θαλάσσιων φυτών. Αυτά μπορεί να μειώσουν τη φλεγμονή και την ποσότητα του ηπατικού λίπους. Μπορούν επίσης να αποτρέψουν περαιτέρω ηπατική βλάβη.

 

Ψάρια πλούσια σε Ω3 λιπαρά οξέα είναι τα εξής:

⦁ Σολομός.

⦁ Σκουμπρί.

⦁ Ρέγγα.

⦁ Σαρδέλες.

Ωστόσο, κανένα σημαντικό στοιχείο δεν υποδηλώνει ότι ο ωμός τόνος μπορεί να βελτιώσει τη NAFLD οπότε οι ειδικοί συστήνουν να καταναλώνεται ψητός εφόσον το άτομο θέλει να ωφελήσει το ήπαρ του.

Αποφεύγοντας την κίρρωση

  • Μην κάνετε κατάχρηση αλκοόλ. Αν το κάνετε πίνετε αλκοόλ, περιορίστε το πόσο που πίνετε και το πόσο συχνά. Αν πίνετε περισσότερο από 2 ποτά την ημέρα, αυξάνετε τον κίνδυνο.
  • Αποφύγετε την υψηλού κινδύνου σεξουαλική συμπεριφορά, όπως η σεξουαλική επαφή χωρίς προφύλαξη με πολλαπλούς συντρόφους.
  • Να είστε προσεκτικοί με τις συνθετικές χημικές ουσίες, όπως η προϊόντα καθαρισμού και  φυτοφάρμακα. Αν έρχεστε σε επαφή με  χημικές ουσίες συχνά, να φοράτε προστατευτικό ρουχισμό και μάσκα προσώπου.
  • Εμβολιαστείτε για την ηπατίτιδα B.
  • Η φτωχή διατροφή, που συνήθως συνδέεται με την κατάχρηση αλκοόλ ή ναρκωτικών, μπορεί να παίζει ρόλο στην αιτιολογία της κίρρωση. Φάτε μια καλά ισορροπημένη, χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά διατροφή με λήψη των απαραίτητων βιταμινών.