1. Home
  2. Διατροφή
  3. Ουρικό οξύ: Οι κατάλληλες τροφές και τι να αποφύγετε
Ουρικό οξύ: Οι κατάλληλες τροφές και τι να αποφύγετε

Ουρικό οξύ: Οι κατάλληλες τροφές και τι να αποφύγετε

0

Η ουρική αρθρίτιδα είναι μια επώδυνη μορφή αρθρίτιδας που παρουσιάζεται τη στιγμή που τα υψηλά επίπεδα ουρικού οξέος διαμορφώνουν κρυστάλλους σε μία άρθρωση. Το ουρικό οξύ δημιουργείται όταν το σώμα διασπά μια χημική ουσία γνωστή ως πουρίνη και αποβάλλεται από το σώμα με τα ούρα. Η πουρίνη προϋπάρχει δηλαδή στο σώμα, όπως εμπεριέχεται και σε μερικές τροφές. Στη μείωση των επιπέδων ουρικού οξέος στον οργανισμό μπορεί να συμβάλλει η διατροφή με στόχο την ανακούφιση από τα συμπτώματα της ουρικής αρθρίτιδας.

Τα βασικά συστατικά στοιχεία μιας ισορροπημένης διατροφής και ενός υγειούς τρόπου ζωής για όσους αντιμετωπίζουν ουρική αρθρίτιδα είναι:

  • Απώλεια βάρους: Μειώνει τον κίνδυνο ουρικής αρθρίτιδας και τη συνολική πίεση στις αρθρώσεις, ενώ το υπερβολικό σωματικό βάρος λειτουργεί αντίστροφα στην εμφάνιση της.
  • Σύνθετοι υδατάνθρακες: Προτιμάτε περισσότερα φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως. Αποφύγετε τροφές όπως άσπρο ψωμί, κέικ, γλυκά, ζαχαρούχα ποτά και προϊόντα με σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης.
  • Νερό: Πίνετε άφθονο πόσιμο νερό (8-16 ποτήρια υγρών την ημέρα, με τα μισά να είναι καθαρό νερό). Η αυξημένη κατανάλωση νερού έχει συνδεθεί με λιγότερες εξάρσεις ουρικής αρθρίτιδας.
  • Λίπη: Ελλατώστε τα κορεσμένα λίπη από το κόκκινο κρέας ή τα πουλερικά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά.
  • Πρωτεΐνες: Περιορίστε τις πρωτεΐνες από το άπαχο κρέας, τα ψάρια και τα πουλερικά (113-170 γραμμάρια ημερησίως). Λάβετε πρωτεΐνη από τρόφιμα με χαμηλά λιπαρά ή μη λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως γιαούρτι και άπαχο γάλα που σχετίζονται με μειωμένα επίπεδα ουρικού οξέος.

Προσέξτε τα ακόλουθα:

  • Λαχανικά: Περιλαμβάνουν υψηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες που δεν αυξάνουν τον κίνδυνο ουρικής αρθρίτιδας ή τα επαναλαμβανόμενα επεισόδια της, σύμφωνα με μελέτες. Για αυτό, να επιλέγετε λαχανικά όπως σπαράγγια, σπανάκι, μπιζέλια, κουνουπίδι και μανιτάρια.
  • Κρέατα: Ειδικά το συκώτι, τα νεφρά και τα γλυκάδια περιέχουν υψηλά επίπεδα πουρίνης και συμβάλλουν στην αύξηση ουρικού οξέος στο αίμα, οπότε απόφυγετε την κατανάλωση τους.
  • Θαλασσινά: Τα υψηλότερα σε πουρίνες (συγκριτικά με τα υπόλοιπα) είναι ο γαύρος, η ρέγγα, η σαρδέλα, τα μύδια, τα χτένια, η πέστροφα, π μπακαλιάρος, το σκουμπρί και ο τόνος, επομένως μην τα επιλέγετε.
  • Αλκοόλ: Ο μεταβολισμός του αλκοόλ στο σώμα σας εκτιμάται ότι αυξάνει όχι μόνο την παραγωγή ουρικού οξέος, αλλά συμβάλλει και στην αφυδάτωση. Η μπύρα, κυρίως, συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο ουρικής αρθρίτιδας και συνεχείς εξάρσεις της.
  • Βιταμίνη C: Ενδέχεται να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων ουρικού οξέος. Ζητήστε τη γνώμη του γιατρού σας για τη λήψη κάποιου συμπληρώματος 500 mg βιταμίνης C.
  • Καφές: Η μέτρια κατανάλωση (κανονικού) καφέ μπορεί να συσχετιστεί με ελαχιστοποιημένο κίνδυνο ουρικής αρθρίτιδας, βάσει ερευνών. Αν και δε συνίσταται για άλλες ιατρικές παθήσεις, συμβουλευτείτε ειδικό σχετικά με την ποσότητα καφείνης που επιτρέπεται να λαμβάνετε.
  • Κεράσια: Η κατανάλωση κερασιών σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο εξάρσεων ουρικής αρθρίτιδας, με βάση επιστημονικές ενδείξεις.