1. Home
  2. Διατροφή
  3. Πόσο σημαντικός είναι ο χρόνος στη διατροφή μας
Πόσο σημαντικός είναι ο χρόνος στη διατροφή μας

Πόσο σημαντικός είναι ο χρόνος στη διατροφή μας

0

Πολλές είναι οι μελέτες που επιβεβαιώνουν τη σημασία της χρονικής στιγμής που επιλέγουμε να φάμε κάτι δεδομένων των θερμίδων, ειδικά όσον αφορά στην απώλεια βάρους. Ο σύγχρονος ρυθμός ζωής και η εύκολη πρόσβαση σε φαγητό έχει ως αποτέλεσμα τα όλο και αυξημένα ποσοστά παχυσαρκίας. Διαφορετικές αλυσίδες καταστημάτων προσφέρουν μια άφθονη ποικιλία φαγητού ανά περίσταση, με τις επιλογές να κυριαρχούν και να πληθαίνουν ταυτόχρονα. Συνεπώς, αρκετοί επηρεαζόμενοι τόσο από τις διατροφικές συνήθειες που έχουν αναπτύξει σε τέτοιες συνθήκες, όσο αναλογιζόμενοι το βάρος που έχει αυτό για την υγεία τους, αρχίζουν διάφορα προγράμματα διατροφής ώστε να χάσουν τα απαραίτητα κιλά. Τελευταία πολλοί, μάλιστα, κάνουν ένα είδους fasting, εμπνευσμένο από τη νηστεία των μουσουλμάνων στο Ραμαζάνι, και για 16 ώρες δεν καταναλώνουν τίποτα. Έτσι, τις υπόλοιπες 8 ώρες που ακολουθούν τρώνε όσες θερμίδες χρειάζονται μαζί με άφθονο νερό.

Για κάποιους επιστήμονες, η εν λόγω δίαιτα, έρχεται σε αντίθεση με σχετικές έρευνες καθώς σύμφωνα με ανάλογες μελέτες, σημασία για την απώλεια ή την αύξηση βάρους δεν έχει μόνο η ποσότητα των τροφών – θερμίδων που καταναλώνει κανείς, αλλά και το χρονικό διάστημα που το κάνει. Ευρήματα μιας τέτοιας έρευνας έδειξαν πως ο εσωτερικός δείκτης του σώματος ρυθμίζει πολλαπλές διαδικασίες που αφορούν τον ύπνο, τη διάθεση για φαγητό, ή τη θερμοκρασία του σώματος και τα επίπεδα ορμονών. Ενδεικτικά, η έρευνα συσχέτισε τον γνωστό ως κιρκάδιο ρυθμό, ο οποίος διαταράσσεται όταν ορισμένοι εργάζονται αργά με βάρδιες ή αντιμετωπίζουν θέματα υγείας, συμπεριλαμβανομένης και της παχυσαρκίας. Υπεύθυνα για αυτά τα αποτελέσματα στην υγεία μπορεί να είναι λοιπόν διαταραγμένα διατροφικά μοτίβα, γεγονός που αντιστοιχεί με τη χρονική στιγμή κατανάλωσης του φαγητού που επηρεάζει το σώμα.

“Σημασία δεν έχει μόνο πόσο τρως αλλά και πότε τρως” δηλώνουν χαρακτηριστικά επιστήμονες βιολογίας που μελετούν, εξετάζοντας και παρακολουθώντας το μεταβολισμό ατόμων, οι οποίοι γευματίζουν σε διαφορετικές ώρες της μέρας. Οι συμμετέχοντες ήταν άνω των 50 ετών που ανήκαν, δηλαδή, σε ένα γκρουπ με αυξημένο ρίσκο μεταβολικών διαταραχών. Αυτοί μπορεί να νήστευαν για το ίδιο ακριβώς διάστημα το βράδυ, ή να έτρωγαν μεσημεριανό και βραδινό, προσπερνώντας κάποιες φορές το πρωινό και έχοντας ένα έξτρα γεύμα αργά το απόγευμα σαν σνακ. Όλα ήταν ισοδύναμα διατροφικά, ενώ και η έκταση της φυσικής δραστηριότητας των ερευνώμενων ήταν η ίδια στις παραπάνω περιπτώσεις.

Όταν οι συμμετέχοντες έτρωγαν το σνακ αργά το βράδυ, έχαναν λιγότερο λίπος σε σχέση με όταν κατανάλωσαν τις ίδιες θερμίδες το πρωί. Ως εκ τούτου, το σνακ στις 10 π.μ. λειτουργούσε ανασταλτικά στην ικανότητα του σώματος να διασπά το λίπος και προκαλούσε τη διάλυση των υδατανθράκων. Κατά βάση, οι συμμετέχοντες που έφαγαν πρωινό έχασαν 15 γραμμάρια λίπους περισσότερα σε 24 ώρες συνολικά, σε σύγκριση με όσους κατανάλωσαν το σνακ αργά τη νύχτα. Σταδιακά, αυτό μπορεί να επιφέρει σημαντική συσσώρευση λίπους. Η χρονική στιγμή κατανάλωσης των γευμάτων επιδρά στον τρόπο πρόσληψης και αποθήκευσης του λίπους. Το ότι κάθε γεύμα λίγο πριν την ώρα του ύπνου καθυστερεί την καύση του λίπους κατά τη διάρκεια του επιβεβαιώνεται ξανά, με αποτέλεσμα να είναι προτιμότερο για την απώλεια βάρους να μην φάτε από το βράδυ μέχρι το πρωί, παρά να παραλείψετε το πρωινό γεύμα.