Τι αλλάζει με το πολυνομοσχέδιο για την Υγεία σε ιδιωτικές κλινικές, ΚΕΕΛΠΝΟ, μητρώα ασθενών, καλλυντικά, ηλεκτρονικά τσιγάρα, χρήστες ναρκωτικών ουσιών
Το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας που θα συζητηθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και έχει τίτλο «Εκσυγχρονισμός και Αναμόρφωση Θεσμικού Πλαισίου Ιδιωτικών Κλινικών, Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, Σύσταση Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών και λοιπές διατάξεις», μεταξύ άλλων προβλέπει τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας των ιδιωτικών κλινικών, σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) που θα αντικαταστήσει το ΚΕΕΛΠΝΟ, σύσταση Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών, Εθνικά Μητρώα Ασθενών, νέα τμήματα για τον Ιατρικό Τουρισμό και την Προστασία Δεδομένων στο υπουργείο Υγείας, τέλος στα καλλυντικά, ρύθμιση της κυκλοφορίας ηλεκτρονικών τσιγάρων άνευ νικοτίνης, επικαιροποίηση του τρόπου συνταγογράφησης ναρκωτικών ουσιών και δημιουργία Χώρων Εποπτευόμενης Χρήσης (ΧΕΧ) για τους χρήστες υψηλού κινδύνου.
Όπως αναφέρεται, το νομοσχέδιο αυτό ενοποιεί σε ένα συνολικό νομοθέτημα όλες τις διατάξεις που ρυθμίζουν θέματα ιδιωτικών κλινικών και υπάγει όλες τις κλινικές σε κοινούς κανόνες.
Σήμερα, το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους διέπεται από πολλά νομοθετήματα, τα οποία και δημιούργησαν πολλά και διαφορετικά πλαίσια ρυθμιστικής παρέμβασης, ανάλογα με τον χρόνο ίδρυσης και λειτουργίας κάθε ιδιωτικής κλινικής.
Παράλληλα, εκσυγχρονίζει το πλαίσιο λειτουργίας των κλινικών, αναθεωρώντας τις παλιές και ήδη παρωχημένες ρυθμίσεις, που αφορούν τόσο τους γενικούς όρους και προϋποθέσεις όσο και τις τεχνικές προδιαγραφές (προσωπικό, μετρικά στοιχεία, ιατρικός εξοπλισμός, νοσηλευτικές μονάδες και τμήματα κ.α.). Επιπλέον, απλοποιεί τις διοικητικές διαδικασίες και αναθεωρεί τις τεχνικές προδιαγραφές, διασφαλίζοντας πλήρως την παροχή υψηλών υπηρεσιών υγείας.
Κατάργηση του ΚΕΕΛΠΝΟ
Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, το θεσμικό πλαίσιο που διέπει σήμερα τη λειτουργία του ΚΕΕΛΠΝΟ είναι ελλιπές και δεν διαθέτει συνοχή. Κρίνεται απαραίτητη η αντικατάστασή του από τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), έναν σύγχρονο Οργανισμό με διευρυμένες αρμοδιότητες για την προστασία της δημόσιας υγείας, δηλαδή πρόληψη νόσων, αύξηση του προσδόκιμου ζωής και προαγωγή της υγείας, μέσω οργανωμένων προσπαθειών της πολιτείας και της κοινωνίας.
Σύσταση Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών
Επιτακτική και αναγκαία κρίνεται η διαμόρφωση εθνικής στρατηγικής για τον καρκίνο, ο οποίος αποτελεί μία από τις κύριες αιτίες θανάτου στη χώρα μας και μείζον εθνικό αλλά και παγκόσμιο πρόβλημα υγείας.
Η ανάγκη για ενημέρωση, πρόληψη της νόσου, αλλά και υπεύθυνη, ολιστική και ασθενοκεντρική αντιμετώπιση μέσω της διαμόρφωσης εθνικής στρατηγικής είναι επιβεβλημένη.
Ο νέος φορέας θα αναλάβει τη διαμόρφωση και εισήγηση προς τον υπουργό Υγείας της εθνικής στρατηγικής για τον καρκίνο και θα συντονίζει τις ενέργειες που αφορούν τη συνολική σε εθνικό επίπεδο διαχείριση των νεοπλασματικών νοσημάτων.
Εθνικά Μητρώα Ασθενών
Στο νομοσχέδιο ρυθμίζεται, επίσης, και το ζήτημα σύστασης και λειτουργίας εθνικών μητρώων ασθενών, (Registries), τα οποία, όπως αναφέρεται, αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο για τη χάραξη πολιτικών υγείας με στόχο τη διασφάλιση της ταχύτερης διάγνωσης, της βέλτιστης θεραπείας, της αποτελεσματικότερης παρακολούθησης των ασθενών, αλλά και της πλέον αποδοτικής διαχείρισης των πόρων για την υγεία.
Τα μητρώα ασθενών θα καταγράφουν ασθενείς με το ίδιο νόσημα, με σκοπό τη συλλογή δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τη φυσική πορεία της νόσου, αλλά και την αποτελεσματικότητα, την ασφάλεια και το κόστος των θεραπευτικών χειρισμών.
Ατομικός Ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας
Προβλέπεται η δημιουργία, διατήρηση και ενημέρωση Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας (ΑΗΦΥ), ως απαραίτητη προϋπόθεση της μεταρρύθμισης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Κρίνεται ότι ο ΑΗΦΥ συνιστά το αναγκαίο και ικανό εκείνο ηλεκτρονικό εργαλείο το οποίο θα διασφαλίσει τη συνέχεια στη φροντίδα, ενώ παράλληλα αποτελεί προαπαιτούμενο της ορθής και αποτελεσματικής εφαρμογής της παραπομπής.
Τέλος καλλυντικών
Τα καλλυντικά προϊόντα που κυκλοφορούν και διατίθενται στην Ελλάδα επιβαρύνονται με εισφορά 1% επί της καθαρής χονδρικής τιμής πώλησής τους. Υπόχρεοι καταβολής είναι οι παραγωγοί, οι αντιπρόσωποι ή οι εισαγωγείς. Το παραπάνω ορίζεται ως τέλος ετοιμότητας των υπηρεσιών του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων, για τη διεξαγωγή ποιοτικών ελέγχων και της δέουσας εποπτείας της αγοράς.
Συνταγογράφηση ναρκωτικών και δημιουργία Χώρων Εποπτευόμενης Χρήσης
Ρυθμίζονται επίσης, θέματα σχετικά με τον τρόπο συνταγογράφησης ιδιοσκευασμάτων ή σκευασμάτων που περιέχουν ναρκωτικές ουσίες. Ακόμα αναπροσαρμόζονται τα όρια για τη συνταγογράφηση οπιοειδών αναλγητικών με βάση την τρέχουσα ιατρική πραγματικότητα, τα νέα επιστημονικά δεδομένα και τις εισηγήσεις των ειδικών με αποκλειστικό γνώμονα την ανακούφιση ογκολογικών και άλλων ασθενών.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η δημιουργία Χώρων Εποπτευόμενης Χρήσης (ΧΕΧ) για τους χρήστες υψηλού κινδύνου. Σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά, για το έτος 2016, η εκτίμηση του συνολικού αριθμού των λεγόμενων χρηστών υψηλού κινδύνου στη χώρα είναι 17.067, οι μισοί εκ των οποίων εντοπίζονται στο λεκανοπέδιο Αττικής. Στόχος της διάταξης είναι να δώσει τη δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας Χώρων Εποπτευόμενης Χρήσης (ΧΕΧ) από τους εγκεκριμένους φορείς, ύστερα από άδεια με απόφαση του υπουργού Υγείας και στοχεύουν στην παροχή υπηρεσιών μείωσης της βλάβης, την προαγωγή της υγείας των ενεργών χρηστών, την προστασία της δημόσιας υγείας, τη μείωση του επιπολασμού των μολυσματικών ασθενειών στον πληθυσμό των χρηστών και των τοξικοεξαρτημένων, την πρόληψη και έγκαιρη παρέμβαση για την αντιμετώπιση της υπερδοσολογίας, τη μείωση της δημόσιας όχλησης και την κινητοποίηση των χρηστών και την προετοιμασία τους για ένταξη σε προγράμματα θεραπείας.
Επίσης, καθορίζονται οι προδιαγραφές κυκλοφορίας ηλεκτρονικών τσιγάρων άνευ νικοτίνης με βάση την κυρίαρχη ευρωπαϊκή πρακτική, καθορίζονται οι προϋποθέσεις χορήγησης του επιδόματος ανθυγιεινής εργασίας όσων απασχολούνται σε υγειονομικές μονάδες, ρυθμίζονται θέματα του Εθνικού Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ) και δίνεται η δυνατότητα για την κατά το δυνατόν ταχύτερη στελέχωση και αποτελεσματική λειτουργία της Αρχής Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής.
Επιπλέον, αναμορφώνεται η διοικητική διάρθρωση των τμημάτων και διευθύνσεων του υπουργείου Υγείας, προκειμένου να καταστεί σαφέστερη η διάκριση των αρμοδιοτήτων του, αλλά και αποτελεσματικότερη η διοικητική του λειτουργία. Επιπρόσθετα συνίσταται νέο τμήμα που αφορά τον ιατρικό τουρισμό και συστήνεται αυτοτελές γραφείο υπεύθυνου προστασίας δεδομένων.