1. Home
  2. Διατροφή
  3. Πέντε τροφές για υγιές πεπτικό σύστημα
Πέντε τροφές για υγιές πεπτικό σύστημα

Πέντε τροφές για υγιές πεπτικό σύστημα

0

Υπάρχουν τροφές που βοηθούν σημαντικά το πεπτικό σύστημα, καθώς απομακρύνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης κοινών γαστρεντερικών συμπτωμάτων, όπως το φούσκωμα, ο πόνος στην κοιλιά και η δυσκοιλιότητα.

Γράφει η Μάρθα Φραγκάκη

Tα προβλήματα του πεπτικού συστήματος ταλαιπωρούν συχνά την καθημερινότητά μας, με το στρες και την ηλικία να αποτελούν μεταξύ άλλων τους «συνήθεις υπόπτους» για την πυροδότηση των ενοχλήσεων.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 15% των πολιτών του δυτικού κόσμου ταλαιπωρείται από το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, μελέτη στις περιοχές της Αθήνας και του Πειραιά έδειξε ότι το 20% του πληθυσμού πάσχει από το συγκεκριμένο σύνδρομο.
Υπάρχουν, όμως, πέντε τρόφιμα που είναι σημαντικοί βοηθοί του πεπτικού συστήματος, καθώς απομακρύνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης κοινών γαστρεντερικών συμπτωμάτων.

Προϊόντα ολικής αλέσεως

Εάν θέλετε το έντερο να λειτουργήσει καλύτερα, τότε επιλέξτε προϊόντα ολικής αλέσεως. Μάλιστα, για τη βέλτιστη λειτουργία του εντέρου απαιτείται η πρόσληψη τουλάχιστον 25 γραμμαρίων ινών ημερησίως.
Σε σύγκριση με τους επεξεργασμένους υδατάνθρακες, όπως είναι το λευκό ψωμί και τα ζυμαρικά, τα τρόφιμα ολικής αλέσεως προσφέρουν στον οργανισμό πολλές ίνες, αλλά και πρόσθετα θρεπτικά συστατικά, όπως για παράδειγμα είναι τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.
Οταν τα βακτήρια του εντέρου ζυμώνουν ίνες ολικής αλέσεως παράγουν λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας. Αυτά τα μόρια προάγουν την καλή λειτουργία των κυττάρων που βρίσκονται στο παχύ έντερο – εκεί όπου εδράζεται το 70% των ανοσοκυττάρων μας.

Σαλάτα με φυλλώδη λαχανικά

Η σαλάτα που ξεχειλίζει από φυλλώδη χορταρικά, όπως είναι για παράδειγμα το σπανάκι, το μαρούλι και το λάχανο, αποτελεί εξαιρετική πηγή ινών, αλλά και θρεπτικών συστατικών, όπως είναι το φυλλικό οξύ και οι βιταμίνες C, K και Α.
Αυτό που ίσως δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι είναι ότι σύμφωνα με έρευνες τα φυλλώδη λαχανικά περιέχουν ένα συγκεκριμένο είδος σακχάρου που θρέφει τα καλά βακτήρια του εντέρου.

Απαχη πρωτεΐνη

Δεν είναι τυχαίο ότι οι ασθενείς που υποφέρουν από τα δυσάρεστα συμπτώματα του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου αποφεύγουν κατά κανόνα τα λιπαρά τρόφιμα και συνεπακόλουθα τα τηγανιτά.
Είναι γνωστό πως τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά ευθύνονται για συσπάσεις στο έντερο. Η παρενέργεια αυτή αποτελεί έναν ακόμη λόγο για να αποφεύγει κανείς την υπερκατανάλωση του κόκκινου κρέατος που περιέχει αρκετό λίπος.

Τα «άγλυκα» φρούτα

Οσοι αντιμετωπίζουν δυσάρεστα συμπτώματα, όπως είναι το φούσκωμα και τα αέρια, πιθανόν να νιώσουν ανακούφιση, εάν μειώσουν την πρόσληψη σακχάρων, συμπεριλαμβανομένης της φρουκτόζης. Συνεπώς, από τη λίστα των φρούτων που καταναλώνουν καθημερινά θα πρέπει να αφαιρέσουν τα μήλα, τα αχλάδια και τα μάνγκο.
Αντιθέτως, τα μούρα και τα εσπεριδοειδή (πορτοκάλια και γκρέιπφρουτ) περιέχουν λιγότερα σάκχαρα, με αποτέλεσμα να είναι πιο ανεκτά. Αξίζει να σημειωθεί ότι και η μπανάνα ωφελεί το γαστρεντερικό σύστημα, αφενός γιατί η περιεκτικότητά της σε σάκχαρα είναι χαμηλή και αφετέρου επειδή η περιεκτικότητά της σε ίνες είναι υψηλή.

Αβοκάντο

Το αβοκάντο κατατάσσεται στην ομάδα των «σούπερ τροφών», καθώς η πράσινη φλούδα του κρύβει έναν… θησαυρό από φυτικές ίνες, αλλά και θρεπτικά συστατικά – μεταξύ των οποίων το κάλιο που ωφελεί σημαντικά την καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Επιπλέον, είναι ένα ακόμη τρόφιμο χαμηλό σε φρουκτόζη, με αποτέλεσμα να μην ενοχοποιείται για τη δημιουργία αερίων.
Τρόφιμα όπως το αβοκάντο είναι ιδιαίτερα ωφέλιμα για τον οργανισμό, αλλά παράλληλα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λίπος, γι’ αυτό και πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο.

Συμβουλές για όσους νοσούν με το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου

τροφές πεπτικό σύστημαTα συμπτώματα και τα αποτελέσματα της διαταραχής αυτής επηρεάζουν άμεσα τις κοινωνικές δραστηριότητες, την εργασία, τα ταξίδια, τη σεξουαλική λειτουργία ακόμα και την ποιότητα του ύπνου. Γενικά χαρακτηρίζεται από χρόνιο πόνο και δυσφορία στην περιοχή της κοιλιάς, με έντονο φούσκωμα μετά από τα γεύματα, καθώς και αρκετές μεταβολές στις συνήθειες του εντέρου.

Μία ορθή δίαιτα για το ευερέθιστο έντερο έχει τις παρακάτω οδηγίες:

  • Προσπαθήστε να γευματίζετε 5-6 φορές την ημέρα με μικρές μερίδες.
  • Σε ορισμένες περιπτώσεις βοηθάει η αποφυγή της λακτόζης στα τρόφιμα που καταναλώνετε.
  • Σταδιακά ελαττώστε τους πολλούς καφέδες, το καθημερινό αλκοόλ, τα ανθρακούχα ποτά, το κακάο.
  • Πιείτε άφοβα άφθονο νερό και χυμούς.

Πηγή: Εφημερίδα “Περί Υγείας”