1. Home
  2. Διατροφή
  3. Η διατροφή μας στις γιορτές
Η διατροφή μας στις γιορτές

Η διατροφή μας στις γιορτές

0

Διασκέδαση μέσα στις γιορτές δεν σημαίνει φαγητό. Σημαίνει καλή οργάνωση του πιάτου που θα φάμε αλλά σίγουρα μπορούμε να περάσουμε υπέροχα χωρίς να φανεί στη ζυγαριά κάτι που υποστηρίζει η κα Αναστασία Κόκκαλη κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος www.kokkalidiet.gr

 

«Η διατροφική αγωγή και η υιοθέτηση του κατάλληλου διατροφικού σχήματος θα συμβάλλουν στη διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους ανεξάρτητα από την εποχή και αντίστοιχα τις εκάστοτε γιορτές . Καθοριστικό ρόλο παίζουν το κίνητρο και η επιθυμία του κάθε ανθρώπου . Φυσικά οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς αποτελούν μια χρονική περίοδο του έτους όπου αν δεν προσέξουμε τις διατροφικές μας επιλογές , ελλοχεύει μεγάλος κίνδυνος προσθήκης βάρους, λόγω των παραδοσιακών εδεσμάτων που κυκλοφορούν . Αν όμως οργανώσουμε σωστά τις μέρες και τα γεύματά μας, τότε η ζυγαριά δεν θα επηρεαστεί . Έξαλλου η σωστή διατροφή εν μέσω πανδημίας , στοχεύει όχι μόνο στην απώλεια περιττών κιλών αλλά και στην προάσπιση της υγείας μας μέσω της ενδυνάμωσης του ανοσοποιητικού μας.

Μπορούμε να περάσουμε ωραία χωρίς απαραίτητα να κάνουμε μεγάλες ατασθαλίες στη διατροφή των εορτών?

Συμφωνώ απόλυτα ! Η χαρά , η διασκέδαση και η κοινωνικοποίηση είναι ανεξάρτητοι παράγοντες ! Πάντα συμβουλεύω τους πελάτες μου ότι θα πρέπει να αποσυνδέσουμε τη διασκέδαση από το φαγητό . Φυσικά και ένα ωραίο έδεσμα μας ‘φτιάχνει ‘ την διάθεση και μας προδιαθέτει για όμορφες στιγμές με τους αγαπημένους μας . Όμως δεν θα πρέπει το φαγητό να είναι αυτοσκοπός . Τα έθιμα πρέπει να τηρούνται και οι γιορτές είναι συνυφασμένες με ωραία και εύγευστα τραπέζια , αλλά παν μέτρον Άριστον ….

Που κρύβονται οι θερμιδοβόρες παγίδες?

 Στα γλυκά και στο ποτό ! Δυστυχώς για τους λάτρεις των γλυκών , υπάρχουν συμπυκνωμένες θερμίδες , δηλαδή πολλές θερμίδες σε μικρή ποσότητα . Αν καταφέρετε να μετριάσετε την ποσότητα και την συχνότητα των γλυκών θα βγείτε σίγουρα κερδισμένοι! Επίσης , η μεγάλη κατανάλωση ποτών και κρασιού είναι μια παγίδα θερμίδων. Τα καλέσματα είναι πολλά και οι περισσότεροι πίνουν μεγαλύτερη ποσότητα αλκοόλ συγκριτικά με τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου . Ακόμη και το ‘αθώο ‘ κρασί μπορεί να κάνει ζημιές γιατί συνήθως ρέει άφθονο όταν η παρέα και το κέφι το αναζητούν . Σας συμβουλεύω λοιπόν να απολαύσετε το ποτό σας μόνο τις ημέρες που θα βρεθείτε σε ένα γιορτινό τραπέζι , αφήνοντας τις υπόλοιπες μέρες χωρίς αλκοόλ.

Είτε σπιτικό φαγητό,  είτε έτοιμο οι συστάσεις είναι ίδιες . Πολλές φορές το σπιτικό φαγητό μπορεί να είναι εξίσου θερμιδογόνο με ένα φαγητό στο εστιατόριο . Συστήνω να ξεκινάτε πάντα με τη σαλάτα σας η με ψητά λαχανικά . Να απολαμβάνετε μια μερίδα φαγητό – αποφεύγοντας τηγανητά . Πιείτε αρκετό νερό κατά τη διάρκεια του φαγητού . Αποφύγετε αν μπορείτε το επιδόρπιο . Και αν μαγειρεύετε εσείς , τότε προσέξετε την ποσότητα λαδιού και αλατιού . Η γεύση στο φαγητό μπορεί να ενισχυθεί με μυρωδικά και μπαχαρικά .

Τι είναι το συναισθηματικό φαγητό και που οφείλεται;

Είναι η κατανάλωση τροφής λόγω συναισθηματικής πείνας και όχι σωματικής . Χαρακτηριστικό είναι ότι συμβαίνει όταν υπάρχει στρες , έντονη συναισθηματική φόρτιση , ή άλλη ψυχολογική αιτία . Βασικό βήμα στην καταπολέμηση του είναι η αναγνώριση του ! Δηλαδή αν τρώτε επειδή απλά σκέφτεστε έντονα ένα φαγητό ή βαριέστε ή είστε με μια συγκεκριμένη παρέα ή νιώθετε κούραση , τότε αυτά είναι σημάδια συναισθηματικής πείνας . Ενώ η  σωματική πείνα (που είναι η πραγματική πείνα) συμβαίνει κάθε περίπου 4 ώρες και η επιθυμία για φαγητό ξεκινάει από το .. γουργουρητό στο στομάχι . Υπάρχουν τρόποι διαχείρισης της συναισθηματικής πείνας. Όταν καταφέρουμε να ελέγξουμε την συναισθηματική πείνα τότε σίγουρα θα δούμε και διαφορά στην ζυγαριά μας .

Γιορτές Χριστουγέννων και υγιεινή διατροφή ταιριάζουν;

Η υγιεινή διατροφή ταιριάζει με όλα! Όταν κάποιος αναρωτιέται αν μπορεί να ακολουθήσει σωστή διατροφή στην περίοδο των εορτών , τότε … μάλλον αναζητά δικαιολογίες … Επομένως , αποφύγετε να σκέφτεστε πόσες θερμίδες έχει μια μερίδα γαλοπούλα με γέμιση ή ένα μελομακάρονο . Τέτοιες πληροφορίες δεν αποτελούν το πρώτο βήμα για την υιοθέτηση μιας σωστής διατροφής . Απολαύστε τις γιορτές και .. τους διατροφικούς πειρασμούς με μέτρο και αν επιθυμείτε να υιοθετήσετε σωστή διατροφή, τότε  η αρχή μπορεί να γίνει ακόμη και αυτή την περίοδο.

Τι συμβουλεύετε όλους εμάς και μαζί και τους ανθρώπους που κουράρετε για να έχουμε πραγματικά καλές γιορτές;

Συμβουλεύω πάντα να απολαμβάνετε την κάθε στιγμή και τη χαρά που μας προσφέρει . Όταν βρεθείτε μπροστά σε ένα ωραίο πιάτο φαγητό απολαύστε το στο 100%, γευτείτε το , και καταναλώστε το αργά χωρίς ενοχές . Τις ημέρες που δεν έχετε ένα γιορτινό τραπέζι ή μια έξοδο, ακολουθήστε μια μέρα αποτοξίνωσης καταναλώνοντας σούπες λαχανικών ή πλούσιες πολύχρωμες σαλάτες εμπλουτισμένες με τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνη όπως είναι τα αυγά , το ψάρι , το κοτόπουλο . Βάλτε στόχο να πίνετε πολύ νερό και πολύ πράσινο τσάι μαζί με φυσικούς χυμούς φρούτων και λαχανικών για επαρκή ενυδάτωση που προσφέρει ένα λαμπερό δέρμα . Τέλος χορέψτε και διασκεδάστε όσο μπορείτε !

Εύχομαι σε όλους υγεία και καλή θετική ψυχολογία !

 

Πηγή: Έντυπο «Περί Υγείας» – Τεύχος 14