1. Home
  2. Επικαιρότητα
  3. Μιλώντας στα νήπια βοηθάμε στην ανάπτυξη του εγκεφάλου τους
Μιλώντας στα νήπια βοηθάμε στην ανάπτυξη του εγκεφάλου τους

Μιλώντας στα νήπια βοηθάμε στην ανάπτυξη του εγκεφάλου τους

0

Όταν μιλάτε στα μωρά, βοηθάτε στη διαμόρφωση της δομής του αναπτυσσόμενου εγκεφάλου τους

Μελέτη με επικεφαλής ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Αγγλίας στο Ηνωμένο Βασίλειο διαπίστωσε ότι τα νήπια που ακούν περισσότερη ομιλία τακτικά έχουν πιο ισχυρούς νευρώνες.

Ειδικότερα, οι απεικονίσεις του εγκεφάλου έδειξαν ότι οι περιοχές επεξεργασίας της γλώσσας τους φιλοξενούσαν μεγαλύτερη συγκέντρωση μυελίνης – το “μονωτικό περίβλημα” που περιβάλλει τους νευρώνες και τους επιτρέπει να στέλνουν μηνύματα γρηγορότερα και πιο αποτελεσματικά.

Το αν αυτή η επιπλέον μυελίνη επηρεάζει πραγματικά τις γλωσσικές ικανότητες ενός παιδιού δυόμισι ετών είναι άγνωστο, αλλά οι ερευνητές εικάζουν ότι θα μπορούσε να έχει σημαντικά οφέλη.

Η μυελίνη τυλιγμένη γύρω από έναν νευρώνα, λένε, είναι λίγο σαν να βάζεις κολλητική ταινία σε έναν σωλήνα με τρύπες. Βοηθά τον νευρώνα να πάρει περισσότερο από το σήμα του από το σημείο Α στο σημείο Β, ενισχύοντας τη σύνδεσή του με άλλους νευρώνες.

«Αν και υπάρχουν ακόμα πολλά να μάθουμε για αυτές τις διαδικασίες, το μήνυμα προς τους φροντιστές είναι σαφές – μιλήστε στο μωρό σας, στο νήπιό σας, στο παιδί σας», λέει ο John Spencer, γνωστικός ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Αγγλίας.

«Όχι μόνο ακούνε, αλλά η ομιλία σας κυριολεκτικά διαμορφώνει τον εγκέφαλό τους».

Το μήνυμα είναι απλό, αλλά η έρευνα είναι αρκετά πολύπλοκη. Στη μελέτη, τα περισσότερα ακούσματα δεν προήγαγαν πάντα τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των νευρώνων στον εγκέφαλο των μωρών.

Οι ερευνητές ζήτησαν από περισσότερα από 140 νήπια και βρέφη να φορούν συσκευές εγγραφής για τρεις ημέρες. Στις χιλιάδες ώρες ηχογραφήσεων που συλλέχθηκαν, οι ερευνητές μπορούσαν να ακούσουν αυτά που άκουγαν τα παιδιά κάθε μέρα.

Στη συνέχεια, η ομάδα επέλεξε λίγο περισσότερα από τα μισά από αυτά τα παιδιά για να υποβληθούν σε μαγνητική τομογραφία κατά τη διάρκεια του ύπνου.

Μεταξύ των βρεφών έξι μηνών, τα περισσότερα ακούσματα σε καθημερινή βάση συσχετίστηκαν με λιγότερη μυελίνωση – το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που βρέθηκε στα παιδιά δύο ετών ή και μεγαλύτερα.

Το γεγονός αυτό ήταν απροσδόκητο, αλλά όπως εξηγεί ο Spencer, η ανάπτυξη του εγκεφάλου ενός μωρού φυσικά περνάει από στάδια. Μερικές φορές ο εγκέφαλός του είναι απασχολημένος με την κατασκευή νέων κυττάρων, ενώ άλλες φορές είναι απασχολημένος με τον καθαρισμό των κυττάρων που έχει ήδη χτίσει.

Η ομιλία ωστόσο έχει εξίσου σημασία στους έξι μήνες όσο και στους 30 μήνες, αλλά επηρεάζει τον εγκέφαλο διαφορετικά επειδή ο εγκέφαλος βρίσκεται σε διαφορετική «κατάσταση»», γράφει ο Σπένσερ σε ένα πρόσφατο άρθρο για το The Conversation.

Τούτου λεχθέντος, πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η γλωσσική έκθεση είναι σημαντική για τη γλωσσική επεξεργασία, το λεξιλόγιο, τη γραμματική και τον λεκτικό συλλογισμό ενός παιδιού. Το πώς αυτές οι δεξιότητες μεταφράζονται σε διαδικασίες στον εγκέφαλο, ωστόσο, παραμένει σε μεγάλο βαθμό άγνωστο.

Λίγες ώρες μετά τη γέννησή τους, οι εγκέφαλοι των μωρών δείχνουν σημάδια ότι μαθαίνουν ήδη τους ήχους της γλώσσας. Και το «baby talk», το μπαμπάλισμα συνδέεται με βελτιωμένες γλωσσικές δεξιότητες μακροπρόθεσμα.

Επιπλέον, προηγούμενες μελέτες έχουν βρει ότι τα παιδιά τεσσάρων έως έξι ετών που έχουν περισσότερες συνομιλίες με ενήλικες εμφανίζουν επίσης μεγαλύτερη μυελίνωση στις περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη γλώσσα.

Τα νέα ευρήματα επεκτείνουν ένα παρόμοιο αποτέλεσμα σε ακόμη μικρότερα παιδιά.

Απαιτείται περισσότερη έρευνα για να κατανοηθεί πώς αυτές οι δομικές αλλαγές μεταφράζονται στην εκμάθηση γλωσσών.

Αλλά προς το παρόν, είναι σοφό να θυμάστε: τα παιδιά απορροφούν περισσότερα από αυτά που λέτε από ό,τι νομίζετε.

 

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο The Journal of Neuroscience.


 

Διαβάστε και ψηφιακά την έντυπη έκδοση "ΠΕΡΙ ΥΓΕΙΑΣ σήμερα"

Κυκλοφορεί σε πάνω από 2.000 σημεία πανελλαδικά