1. Home
  2. Επικαιρότητα
  3. Τι να κάνετε για να μειώσετε τον κίνδυνο από την υπνική άπνοια
Τι να κάνετε για να μειώσετε τον κίνδυνο από την υπνική άπνοια

Τι να κάνετε για να μειώσετε τον κίνδυνο από την υπνική άπνοια

0

Με βάση νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο European Respiratory Journal, η αύξηση της άσκησης και οι ελάχιστες ώρες έκθεσης μπροστά στην τηλεόραση σε καθημερινό επίπεδο σχετίζονται με αρκετά μειωμένο κίνδυνο ανάπτυξης αποφρακτικής υπνικής άπνοιας. Η συγκεκριμένη μελέτη είναι η πρώτη που εκτιμά τόσο τη φυσική δραστηριότητα όσο και την καθιστική συμπεριφορά σε σύνδεση με τον κίνδυνο υπνικής άπνοιας.

Σχετικά με την υπνική άπνοια πρόκειται για μια κατάσταση κατά την οποία εκδηλώνονται επικίνδυνες διακοπές της απαπνοής στη διάρκεια του ύπνου. Στα κεντρικά συμπτώματα εντάσσονται το ροχαλητό, ο διαταραγμένος ύπνος και το αίσθημα υπερβολικής κόπωσης. Οι σοβαρές επιπλοκές σε σχέση με την κακή διαχείριση της ασθένειας, ενέχουν και υψηλό κίνδυνο υπέρτασης, εγκεφαλικού επεισοδίου, εμφράγματος, αρρυθμιών και διαβήτη τύπου 2. Επισημαίνεται ότι γύρω στο 1 δισ. των ενηλίκων από 30 έως 69 ετών υποφέρουν από ήπια με σοβαρή υπνική άπνοια σε παγκόσμια κλίμακα.

Για να αξιολογήσει το αν η λιγότερη φυσική δραστηριότητα και η περισσότερη καθιστικη ζωή εντείνουν τον κίνδυνο υπνικής άπνοιας, ο επικεφαλής της μελέτης και επίκουρος καθηγητής στο Νοσοκομείο Brigham and Women και την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Harvard, Δρ. Tianyi Huang εξέτασε τα στοιχεία τη υγείας πάνω από 138.000 Αμερικανών ανδρών και γυναικών, χωρίς να προηγούταν κλινική διάγνωση υπνικής άπνοιας στην αρχή της ανάλυσης. Ωστόσο, μέχρι το τέλος του διαστήματος παρακολούθησης της ηλικιακής ομάδας των 10-18 ετών, 8.733 συμμετέχοντες διαγνώστηκαν με τη διαταραχή.

Κατά την έρευνα τους, οι ειδικοί συνεκτίμησαν τους υπόλοιπους παράγοντες που ενδέχεται να επιδράσουν στον κίνδυνο υπνικής άπνοιας, εκ των οποίων η ηλικία και ο Δείκτης Μάζας Σώματος των συμμετεχόντων, όπως και το αν κάπνιζαν ή έπιναν αλκοόλ. Όταν οι επιστήμονες συνέκριναν τα άτομα που συμμετείχαν σε δραστηριότητες που ισούνταν με δύο ώρες περπάτημα σε μέτριο βηματισμό εβδομαδιαίως με εκείνα των οποίων ο βαθμός σωματικής άσκησης ήταν αντίστοιχος με τρεις ώρες τρέξιμο την εβδομάδα, διαπίστωσαν ότι οι δεύτεροι έφεραν μικρότερο κίνδυνο ανάπτυξης υπνικής άπνοιας κατά 54%.

Αντίθετα, οι άνθρωποι που κάθονταν πάνω από τέσσερις ώρες ημερησίως μπροστά στην τηλεόραση είχαν 78% μεγαλύτερο κίνδυνο υπνικής άπνοιας από τους λιγότερο ανενεργούς, ενώ όσοι είχαν μια πιο καθιστική εργασία παρουσίαζαν 49% υψηλότερο κίνδυνο, σε σύγκριση με αυτούς που έκαναν μια πιο δραστήρια ζωή. Παρόλα αυτά, τα δεδομένα εντοπίζουν ότι για τους ανθρώπους που κατ’ανάγκη βρίσκονται πολλές ώρες καθιστοί καθημερινά, όπως οι εργαζόμενοι σε θέσεις γραφείου, η αυξημένη σωματική δραστηριότητα στον ελεύθερο τους χρόνο μπορεί να ελαττώσει τον κίνδυνο υπνικής άπνοιας. Αντίστοιχα, όσοι δε μπορούν να αθληθούν πολύ εξαιτίας σωματικών περιορισμών μπορούν επίσης να μειώσουν τον κίνδυνο, ελαχιστοποιώντας τις ώρες που κάθονται, είτε με το να στέκονται περισσότερο όρθιοι ή λαμβάνοντας μέρος σε πιο ήπιες δραστηριότητες τακτικά.

«Παρατηρήσαμε μια σαφή σχέση ανάμεσα στα επίπεδα σωματικής άσκησης, καθιστικής συμπεριφοράς και κινδύνου υπνικής άπνοιας. Οι άνθρωποι που ακολουθούσαν τις τρέχουσες οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας που συνιστούν τουλάχιστον 150 λεπτά μέτριας δραστηριότητας εβδομαδιαίως και που περνούσαν λιγότερες από τέσσερις ώρες καθιστοί παρακολουθώντας τηλεόραση, είχαν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο υπνικής άπνοιας. Το σημαντικότερο είναι πως διαπιστώσαμε ότι οποιαδήποτε αύξηση στη φυσική δραστηριότητα ή/και μείωση στις ώρες του καθισιού μπορεί να έχει οφέλη που μειώνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης υπνικής άπνοιας», σημειώνει ο Δρ. Huang και προσθέτει:

«Η διαφορά στον κίνδυνο αυτό ανάμεσα στην καθιστική εργασία και τον χρόνο που περνά κανείς καθιστός παρακολουθώντας τηλεόραση θα μπορούσε να εξηγηθεί από άλλες συμπεριφορές που σχετίζονται με αυτές τις δραστηριότητες. Για παράδειγμα, η κατανάλωση διάφορων σνακ και σακχαρούχων ροφημάτων είναι πιο πιθανό να συνδυαστεί με την τηλεόραση παρά με την καθιστική εργασία, οδηγώντας έτσι στην απόκτηση πρόσθετου βάρους, που γνωρίζουμε πως αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την υπνική άπνοια». Συνοψίζοντας, οι ερευνητές υπογραμμίζουν ότι η μελέτη βασίστηκε σε στοιχεία που ανέφεραν οι ίδιοι οι συμμετέχοντες, γεγονός το οποίο μπορεί να τα καθιστά λιγότερο αξιόπιστα και διευκρινίζουν ότι στο μέλλον δύνανται να χρησιμοποιήσουν wearable συσκευές τεχνολογίας για την υγεία ώστε να βελτιώσουν την ακρίβεια αυτών των δεδομένων.