1. Home
  2. Διατροφή
  3. Διατηρήστε το βάρος σας στις γιορτές
Διατηρήστε το βάρος σας στις γιορτές

Διατηρήστε το βάρος σας στις γιορτές

0

Διατηρήστε το βάρος σας στις γιορτές, χωρίς να στερηθείτε τίποτα από αυτά που σας αρέσουν.

Γράφει η Δήμητρα Γλυνού, Κλινική διαιτολόγος- διατροφολόγος, MSc διατροφή, δημόσια υγεία και πολιτικές.

Oι χριστουγεννιάτικες λιχουδιές θα βρίσκονται και φέτος μπροστά σας, καθώς τα οικογενειακά τραπέζια και οι εορτάζοντες θα είναι στην καθημερινότητα μας (αν και λίγο περιορισμένα). Διαβάστε παρακάτω πώς μπορείτε να διατηρήσετε το βάρος σας κατά τη διάρκεια των εορτών, χωρίς να στερηθείτε τίποτα από αυτά που σας αρέσουν.

Φτιάξτε το πλάνο σας

Για να ισορροπήσετε τις θερμίδες που θα καταναλώσετε την περίοδο των Χριστουγέννων, μπορείτε να διαλέξετε κάποιες μέρες του δεκαπενθήμερου που θα ξεφύγετε από τις καθημερινές σας συνήθειες και θα απολαύσετε το φαγητό που σας αρέσει χωρίς τύψεις. Επιλέξτε δύο ημέρες την εβδομάδα που θα καταναλώνετε κάποιο φαγητό ή γλυκό που θα είναι της αρεσκείας σας και που δεν μπορείτε να το καταναλώσετε καθημερινά λόγω πολλών και «κακών» θερμίδων.

Επιτρέπεται να φάτε περισσότερο απ’ όσο πιστεύετε

Η παράλειψη του πρωινού ή του μεσημεριανού με σκοπό τη μείωση των θερμίδων σε ένα βραδινό κάλεσμα δεν έχει κανένα θετικό αποτέλεσμα. Για την ακρίβεια, μπορεί να έχει το ακριβώς αντίθετο από το επιθυμητό. Η νωθρότητα και η κούραση όλης της ημέρας, εξαιτίας του χαμηλού σακχάρου στο αίμα, θα εκτονωθεί στο γιορτινό τραπέζι, όπου θα νιώθετε πλέον πως «έχετε το πράσινο φως» για να φάτε ό,τι και όσο θέλετε. Επιπλέον, ένα καλό πρωινό πριν το γεύμα ή ένα σνακ πριν το δείπνο θα σας βοηθήσει να φάτε πιο συνειδητά. Τέλος, μην ξεχνάτε πως η κατανάλωση σνακ ενδιάμεσα από τα κυρίως γεύματα συμβάλλει στην ενίσχυση του μεταβολισμού.

Κάντε τις σωστές επιλογές

Η σωστή επιλογή γευμάτων θα σας βοηθήσει όχι μόνο να μην στερηθείτε το φαγητό στις γιορτές, αλλά να φύγετε και χορτασμένοι από το τραπέζι. Αυτό που χρειάζεται μόνο είναι να περιορίσετε τα φαγητά πολλών λιπαρών, όπως είναι τα τηγανιτά που μπορούν εύκολα να  αντικατασταθούν με μια μεγάλη μερίδα σαλάτας, μια επιλογή κρέατος που σας αρέσει και μια μικρότερη μερίδα συνοδευτικού, όπως για παράδειγμα ρύζι ή πατάτες.

Μην υποτιμάτε την πρωτεΐνη

Η προσθήκη άπαχης πρωτεΐνης σε όλα τα γεύματα σχετίζεται με αυξημένη αίσθηση κορεσμού, ενώ είναι απαραίτητη για τη σύνθεση των βασικών αμινοξέων στο σώμα, ώστε να λειτουργούν στο 100% όλα τα συστήματα του οργανισμού – ανάμεσά τους και ο μεταβολισμός. Στο γιορτινό τραπέζι σερβίρετε στο πιάτο σας γαλοπούλα, ψητό χοιρινό ή άλλο είδος κρέατος, αφαιρώντας απλά το ορατό λίπος. Στα υπόλοιπα γεύματα συμπεριλάβετε μια μορφή πρωτεΐνης στο πιάτο σας, ζωικής προέλευσης ή φυτικής, όπως κινόα ή όσπρια.

Τα λιπαρά επιτρέπονται

Τα λιπαρά είναι απαραίτητα στην καθημερινή διατροφή, καθώς προσφέρουν ενέργεια, συμβάλλουν στην απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών Α, D, Ε και Κ, ενώ αυξάνουν το βαθμό κορεσμού. Αβοκάντο, ξηροί καρποί και ελαιόλαδο είναι από τα λιπαρά που σε μικρή καθημερινή κατανάλωση μάς κάνουν καλό. Bonus: Ο συνδυασμός καλών λιπαρών με φυτικές ίνες (ντιπ γουακαμόλε με κομμένα λαχανικά) έχει βρεθεί πως αυξάνει το βαθμό κορεσμού από τα λιπαρά.

Το μέγεθος μετράει

Στο τραπέζι των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς ή σε ένα γιορτινό κάλεσμα, ας μην έχετε στο μυαλό σας «απαγορεύσεις», εκτός από τις κλασικές λόγω COVID. Διαλέξτε μικρότερο πιάτο και γεμίστε το με μια μικρή ποσότητα απ’ ό,τι στο τραπέζι θεωρείτε πως αξίζει δοκιμής! Ο εγκέφαλος συσχετίζει ένα μεγάλο λευκό κενό με λιγότερη τροφή που σημαίνει ότι δύσκολα θα σερβίρετε μικρές ποσότητες φαγητού σε ένα μεγάλο πιάτο χωρίς να νιώθετε πείνα.

Διαλέξτε το κατάλληλο ποτό

Το αλκοόλ είναι πλούσιο σε φτωχές θερμίδες! Ερευνα έχει δείξει πως όταν σερβίρετε αλκοόλ σε ψηλό και λεπτό ποτήρι βάζετε ασυναίσθητα μικρότερη μερίδα απ’ ότι όταν σερβίρετε σε κοντό και φαρδύ. Προτιμήστε ποτήρι σωλήνα για το ποτό σας ή διαλέξτε ένα κοκτέιλ και είναι πιθανό να περιορίσετε την κατανάλωση αλκοόλ, χωρίς καν να το επιδιώξετε. Οι καλύτερες επιλογές σας; Το κόκκινο κρασί, το οποίο περιέχει ευεργετικά συστατικά, η μπύρα που έχει μικρή ποσότητα αλκοόλ και η σαμπάνια, αφού οι «φυσαλίδες» προκαλούν γρήγορα αίσθημα κορεσμού και δεν είναι εύκολο να πιούμε μεγάλη ποσότητα.

Πηγή: Εφημερίδα “Περί Υγείας”